Šią savaitę Lietuvos valstybinė įmonė „Via Lietuva“ skelbia viešąjį konkursą elektroninės kelių rinkliavos (e-tolling) sistemos nuomai. Tikslas – greičiau ir efektyviau įdiegti saugią, skaidrią ir modernią nuotolinio kelių rinkliavos sistemą komerciniams kelių naudotojams, išvengiant rizikos kurti naują sistemą nuo nulio.
Kodėl Lietuva renkasi nuomos modelį?
Vietoj to, kad kurtų nuosavą sistemą, Lietuva planuoja iš patyrusių tiekėjų išsinuomoti patikrintą technologinį sprendimą. Šis modelis leidžia pasinaudoti tarptautine patirtimi ir jau išbandytomis bei patobulintomis platformomis. Pasak „Via Lietuva“, toks požiūris sumažina riziką, pašalina ilgus bandymo laikotarpius ir leidžia greičiau įgyvendinti projektą.
Išorės paslaugų teikėjams perduodama technologinė infrastruktūra, valstybė išvengia būtinybės kurti ir palaikyti vidinius gebėjimus. Atsakomybė už sistemos saugumą, atnaujinimus ir priežiūrą pereina paslaugų teikėjui, o tai padidina veiklos efektyvumą.
Modernizavimas remiantis tarptautine geriausia praktika
Būsima elektroninio kelių rinkliavos sistema bus kurta remiantis jau veikiančiomis sistemomis tokiose šalyse kaip Vokietija, Austrija, Danija, Lenkija ir Belgija. Pavyzdžiui, Danija 2025 m. įdiegė GNSS pagrįstą rinkliavos sistemą, apimančią daugiau nei 9 000 km kelių. Nyderlandai planuoja panašų projektą iki 2026 m. Konkurso rengime dalyvavę ekspertai išanalizavo tarptautinius atvejus, konsultavosi su IT ir teisės specialistais, surengė tris rinkos konsultacijas, kad įvertintų tiekėjų pajėgumus ir technologijų parengtį.
Nuo laiko pagrįsto apmokestinimo prie atstumo pagrįsto apmokestinimo
Šiuo metu kelių naudojimo mokesčiai Lietuvoje skaičiuojami pagal laiko pagrįstas vinjetes. Planuojama sistema pereis prie atstumo pagrįsto metodo: komercinės transporto priemonės bus apmokestinamos pagal nuvažiuotus kilometrus – pagal „teršėjas moka“ principą.
Keleivinės transporto priemonės ir toliau bus atleistos nuo šio rinkliavos sistemos. Automatinis sekimas bus atliekamas naudojant transporto priemonėse įrengtas borto įrenginius (OBU), kurie registruoja nuvažiuotą atstumą ir perduoda atitinkamus duomenis sąskaitoms išrašyti.
Pagrindiniai elektroninės rinkliavos nuomos modelio privalumai
- Greitesnis įgyvendinimas be naujos sistemos kūrimo
- Mažesnė kibernetinio saugumo ir veiklos rizika
- Prieiga prie pažangių tarptautinių sprendimų
- Mastelio keitimas ir lengvesni atnaujinimai ateityje
- Valstybei nereikia išlaikyti vidinių IT komandų
Tikimasi didesnės konkurencijos rinkoje
Tikimasi, kad nuomos konkursas pritrauks daugiau dalyvių, skatins kainų konkurenciją ir didesnį modulinės įrangos pasirinkimą. Tiekėjai iš visos Europos siūlo įvairias paslaugas, įskaitant kontrolės sistemas, mokėjimo būdus ir integraciją su tarptautiniais kelių rinkliavos tinklais.
Automobilių ekspertai pabrėžia, kad esamos modulinės kelių rinkliavos sistemos įdiegimas yra tvaresnis ir ekonomiškesnis. „Via Lietuva“ siekia atrinkti geriausią partnerį, kuris galėtų pritaikyti sistemą prie unikalių Lietuvos poreikių, išlaikydamas lankstumą ateities tobulinimams.
Ką tai reiškia Lietuvai?
Įdiegus sistemą, bus prisidėta prie teisingesnės ir ekologiškesnės kelių naudojimo politikos. Pereidama prie komercinio transporto apmokestinimo pagal nuvažiuotą atstumą, Lietuva prisijungia prie Europos tendencijų tvaraus infrastruktūros finansavimo ir aplinkosaugos srityje.
Ką manote apie perėjimą prie modernios kelių rinkliavos sistemos? Dalinkitės savo nuomone komentaruose.