Kiekvieną kartą, kai sėdame prie vairo, manome, kad viską kontroliuojame. Tačiau avarijų statistika byloja ką kita: dauguma avarijų įvyksta ne dėl blogų kelių ar netvarkingų transporto priemonių. Priešingai, jos įvyksta dėl mažų, tačiau pavojingų klaidų, kurias vairuotojai daro kasdien, nesuvokdami jų pasekmių.
Nematomas priešas kelyje
Įsivaizduokite: važiuojate pažįstamu maršrutu, fone groja muzika. Staiga suvibruoja jūsų telefonas. Nesusimąstydami ranka tiesiate ranką prie ekrano, kad patikrintumėte žinutę, pakeistumėte dainą arba pažvelgtumėte į pranešimą. Tik kelios sekundės išsiblaškymo, bet tą akimirką gali nutikti bet kas:
- Pėsčiasis gali įžengti į kelią.
- Priekyje važiuojantis automobilis gali staigiai stabdyti.
- Gali užsidegti raudonas šviesoforo signalas.
Net tie, kurie niekada nesinaudoja telefonu vairuodami, dažnai daro panašias klaidas – praranda dėmesį dėl pokalbių su keleiviais, reguliuodami klimato kontrolę ar įjungę „autopiloto režimą“ pažįstamame maršrute.
Rizika, kuri atrodo nekenksminga
Dar viena pavojinga iliuzija – manyti, kad šiek tiek padidėjęs greitis neturi reikšmės. Greitkelyje viršydami leistiną greitį 20 km/val. galbūt sutaupysite porą minučių, bet taip pat smarkiai sutrumpinsite stabdymo kelią.
Mieste, kur pėstieji ir dviratininkai gali pasirodyti netikėtai, tie trūkstami metrai gali būti skirtumas tarp artimo susidūrimo ir tragedijos. Važiuojant dideliu greičiu kiekviena duobė ar kliūtis tampa dideliu pavojumi – sutrumpėja reakcijos laikas ir padidėja galimo eismo įvykio rimtumas.
Pavojus, kylantis dėl sedėjimo kitam automobiliui „ant užpakalio“
Kitas dažnas, tačiau nepakankamai įvertintas pavojus – važiuoti per arti priekyje važiuojančio automobilio. Kai kurie vairuotojai mano, kad važiavimas iš paskos padės jiems išstumti lėčiau važiuojantį vairuotoją į priekį arba sutaupyti laiko spūstyje.
Tačiau jei priekyje važiuojantis automobilis staigiai stabdys, jūs neturėsite laiko sureaguoti. Tai ypač pavojinga lietingomis ar apledėjusiomis sąlygomis, kai stabdymo kelias pailgėja, o sukibimas su keliu sumažėja.
Net patyrę vairuotojai dažnai pamiršta, kad saugus važiavimo atstumas matuojamas ne automobilio ilgiu, o laiku – nuo priekyje važiuojančios transporto priemonės turite išlaikyti bent trijų sekundžių tarpą.
Kaip išvengti šių mirtinų klaidų?
- Padėkite telefoną nepasiekiamoje vietoje – dar geriau įjunkite lėktuvo režimą. Jei skambutis svarbus, prieš atsiliepdami saugiai sustokite.
- Žiūrėkite toliau nei priekyje važiuojantis automobilis – sutelkite dėmesį į dvi ar tris priekyje važiuojančias transporto priemones, kad galėtumėte numatyti staigų stabdymą ar pavojų.
- Laikykitės greičio apribojimų – net jei kelias atrodo tuščias, dėl staigios kliūties – gyvūno, pėsčiojo ar atidarytų automobilio durelių – galite neturėti laiko reaguoti.
- Laikykitės saugaus atstumo – nemanykite, kad turėsite laiko sustoti. Keli papildomi metrai gali išgelbėti gyvybę.
Kelias neatleidžia perdėto pasitikėjimo savimi
Didžiausia vairuotojų daroma klaida – tikėjimas, kad „man taip neatsitiks“. Viena sekundė išsiblaškymo, vienas rizikingas manevras, ir gyvenimą galima padalyti į „prieš“ ir „po“.
Saugus vairavimas – tai ne tik taisyklių laikymasis – tai ir pagarba kitiems kelyje. Posūkių signalų naudojimas, duoti kelią pėstiesiems ir laikytis saugaus atstumo – tai maži veiksmai, kurie turi didelę reikšmę.
Kokį pavojingiausią vairavimo įprotį pastebėjote kelyje? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!