Xenon lemputės yra labai ilgaamžės. Net ir šio tipo apšvietimas ilgainiui atsisako veikti. Kokie yra ksenonų nusidėvėjimo simptomai ir kodėl jie pradeda blogai šviesti?
Prieš daugelį metų jie buvo daugelio vairuotojų svajonė, o kai kurie net pasirinko nelegalų įrengimą. Šiandien ksenoninio apšvietimo, kuris debiutavo 1991 m., naujų automobilių rinkoje beveik nėra – jį pakeitė kompaktiškesni, be to, efektyvesni ir ilgaamžiškesni šviesos diodai. Vairuotojai dar daugelį metų domėsis ksenoniniu apšvietimu – keliuose važinėja šimtai milijonų automobilių su išlydžio lempomis.
Ksenonų privalumas yra šviesos intensyvumas, tolygumas ir spalva – ji artimesnė natūraliai šviesai nei kaitrinių lempučių. Kitas privalumas – energijos sąnaudos sumažėja iki 30 proc., palyginti su halogeninėmis lemputėmis. Visa tai užtikrina įspūdingą ksenoninių lempų tarnavimo laiką, kuris siekia 2500-3000 valandų. Tai atitinka bent kelerius eksploatacijos metus ir iki 150 000 km (žinoma, daug kas priklauso nuo to, kaip dažnai konkretus automobilis važinėja naktį ir ar turi dienos šviesos žibintus). Palyginimui pridėkime, kad halogeninių lempučių tarnavimo laikas vertinamas 300-600 valandų.
Pirkdami xenon lemputes, nepamirškite, kad rinkoje netrūksta padirbtų firminių xenon lempų ir pigių pakaitalų. Jos skleidžia daug mažiau intensyvią šviesą ir gali pasirodyti ne tokios patvarios. Ar verta taupyti pinigus, kai firminis dviejų xenon lempučių rinkinys iš patikimo šaltinio kainuoja apie 100-150 eurų, užtikrina optimalų kelio apšvietimą ir ramybę kelerius metus?
Rinkinį minime neatsitiktinai, nes ksenonus, kaip ir halogenines lemputes, reikėtų keisti poromis. Kairėje ir dešinėje automobilio pusėje esančių lempučių darbo sąlygos yra panašios. Todėl jų nusidėvėjimo greitis ir galimas gedimo momentas yra panašus. Tai ypač svarbu modeliuose, kuriuose prie ksenonų sunku prieiti ir gali tekti išmontuoti tam tikrus kėbulo komponentus.
Xenon lemputės – nusidėvėjimo simptomai
Daugelio lempučių problema yra ta, kad jos nerodo jokių akivaizdžių nusidėvėjimo požymių – jos tiesiog šviečia tol, kol galiausiai perdega. Žinoma, laikui bėgant visas apšvietimas praranda savo efektyvumą. Tačiau šis procesas vyksta taip lėtai, o pokyčiai tokie maži, kad vairuotojas pamažu prie jų pripranta. Apšvietimo skirtumą jis pastebės tik tada, kai bus sumontuotas naujas lempučių komplektas.
Ksenoniniai žibintai gali signalizuoti, kad juos reikia pakeisti. Pirmoji – skirtinga xenono lempučių kairėje ir dešinėje automobilio pusėje skleidžiamos šviesos spalva ir intensyvumas. Kartais gali skirtis laikas, reikalingas darbinei šviesos spalvai pasiekti. Pastebėję skirtumą – galite bandyti pakeisti ksenonus.
Prieš jiems visiškai sudegant, šviesos spalva pasikeičia iš mėlynai baltos į rausvai violetinę. Kartais vairuotojai pastebi netolygų šviesos spindulio pasiskirstymą su šviesesnėmis ir tamsesnėmis vietomis. Taip pat atsiranda mirgėjimas, kuris gali priminti net stroboskopinę lempą.
Xenon lempučių keitimas savarankiškai
Anksčiau buvo kategoriškai draudžiama keisti ksenono lemputes ir vairuotojai stengdavosi jas siųsti į techninės priežiūros centrą. Iš tikrųjų šį darbą gali atlikti praktiškai kiekvienas vairuotojas, jei tik jis gali pasiekti galinę žibinto dalį, o tai ne visada lengva ir gali prireikti nuimti ar atlaisvinti tam tikrus variklio skyriaus komponentus. Laimei, yra parengtos išsamios populiarių modelių instrukcijos, kurias galima rasti konkrečios markės interneto forumuose arba „Youtube“ svetainėje.
Keičiant ją, reikia saugotis, kad lemputė neužstrigtų už stiklinio gaubto. Taip pat labai svarbu, kad manevruodami variklio skyriuje nesudaužytumėte lemputės. Taip pat atkreipkite dėmesį į patį surinkimą – lemputė turi būti įstatoma taip pat, kaip buvo nuimta, ir dirbdami nenaudokite didelės jėgos – jei jos prireiks, tai gali būti požymis, kad lemputė yra kreiva arba neteisingai įstatoma.
Taip pat pravartu patikrinti, ar visi dangteliai ir gaubteliai yra vietoje ir tinkamai pritvirtinti. Paskutinis darbų etapas turėtų būti priekinių žibintų sureguliavimo patikra, kurią galima atlikti bet kuriame transporto priemonių techninės apžiūros centre.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.