Kai kurie senosios kartos vairuotojai kartais teigia, kad į savo automobilius pildydavo lėktuvų benziną, kuris užtikrino puikias eksploatacines savybes. Kiek tame yra tiesos? Ar galima į automobilio variklį pilti aviacinį benziną?
Nors vidaus degimo varikliai dažnai būna labai skirtingos konstrukcijos, jie turi bendrą konstrukcinę prielaidą – degalų degimo proceso metu išsiskirianti energija naudojama varikliui veikti ir transporto priemonei varyti. O kadangi degalai, kurių bendra kilmė yra nafta, yra degūs, jie degs skirtingomis sąlygomis arba skirtinguose varikliuose.
Tai ne visada teisėta, nes, pavyzdžiui, dyzeliną pilant į maisto ruošimo ar šildymo aliejų, padaromi akcizų mokesčio pažeidimai. Be to, gali kilti techninių problemų, pavyzdžiui, dėl degalų sulfatizacijos arba nepakankamo jų skystumo esant žemai temperatūrai. Svarbus aspektas yra ir kaina – šiuo metu reaktyviniai degalai yra gerokai brangesni už degalus, kuriuos galima nusipirkti pakelės degalinėse.
Ar galima automobilį papildyti aviaciniu benzinu?
Tiems, kurie klausia, ar automobilio variklis veiks naudojant aviacinius degalus, turime teigiamą atsakymą. Taip, jis veiks. Dar daugiau, į kai kuriuos mažus lėktuvus su stūmokliniais varikliais, pavyzdžiui, „Rotax 912“, galima pilti automobiliams skirtą benziną.
Orlaiviams su kibirkštinio uždegimo varikliais oro uostuose taip pat galima įsigyti „Avgas UL 91“ degalų, kurių sudėtyje nėra etanolio ir švino priedo, taip pat aukštesnio oktaninio skaičiaus „Avgas 100LL“ degalų. Mažiausias variklio oktaninis skaičius Avgas 100LL yra 99,6, o Pb95 – 85,0.
Pavadinime esančios raidės LL yra kilusios iš žodžių Low Lead (mažai švino) ir reiškia, kad tai yra mažai švino turintys degalai. Tačiau pagal automobilių standartus švino kiekis yra didžiulis. Jis siekia 0,28-0,56 g Pb/l, o Pb95 benzine – tik 5,0 mg Pb/l. Vieną kartą įpylus „Avgas 100LL“, greičiausiai būtų pažeistas katalizatorius ir kiti išmetamųjų dujų papildomo apdorojimo sistemos komponentai arba bent jau sumažėtų jų veiksmingumas.
Reaktyviniai degalai dyzelinui?
Oro uostuose taip pat galima rasti degalų, kuriuos bent jau teoriškai gali deginti ir dyzelinis variklis. Tai – Jet A-1 ir F-34. Jet A-1 degalai skirti aviacijos turbininiams varikliams maitinti. Jis gaminamas iš komponentų, gaunamų laikantis specialaus technologinio režimo, taikant hidrodesulfuravimo, hidrokrekingo ir distiliavimo procesus, atitinkančius nustatytus kokybės reikalavimus. Degalai rafinuojami naudojant antioksidantus ir antistatinius priedus. Savaiminio užsidegimo temperatūra praktiškai tokia pati kaip dyzelinių degalų, tačiau garai pasirodo esą degesni.
Internete netrūksta vairuotojų, ypač iš JAV, kur dyzelinių degalų kartais sunku gauti, atsiliepimų, kad jie turėjo galimybę įsigyti „Jet A-1“ ir šiuo kuru pildėsi savo automobilius. Tačiau jie pabrėžia, kad tai yra sprendimas, kuris gali išlaikyti bandymą daugiausia senesniuose varikliuose, ir net juose dėl sumažėjusių reaktyvinių degalų tepimo savybių gali paspartėti įpurškimo siurblio susidėvėjimas.
Įdomu tai, kad „Toyota“ oficialiai nurodė, jog 2010 m. Pietų ašigalį pasiekę 3.0 D-4D „Hilux“ dyzeliniai varikliai buvo varomi reaktyviniais A-1 degalais, nes jų užšalimo temperatūra -47 °C.
F-34 aviaciniai-kariniai degalai
Kita reaktyvinių degalų rūšis yra F-34. Jis naudojamas orlaivių turbininiams varikliams aprūpinti energija ir gaminamas iš komponentų, gaunamų pagal specifinį technologinį režimą distiliuojant, hidrodesulfurizuojant ir hidrokrekingo būdu. F-34 sudėtyje yra antistatinių, antioksidacinių ir antikorozinių priedų. Tačiau nėra priedų, apsaugančių nuo vandens kristalizacijos degaluose.
F-34 degalai pasižymi: geresnėmis žemos temperatūros savybėmis, mažesne klampa, mažesniu cetaniniu skaičiumi, mažesniu šilumingumu. Šiuo metu F-34/35 degalai (NATO kodas) yra patvirtinti kaip vienodi koviniai degalai visiems NATO šalių kompresinio uždegimo varikliams. F-34 degalai buvo išsamiai išbandyti per daugelį metų varikliuose su stūmokliniais, linijiniais ir skirstomaisiais įpurškimo siurbliais. Nepaisant to, kad NATO šalys patvirtino F-34 degalus kaip pagrindinius degalus, labai rimtai svarstoma galimybė, kad šiuos degalus reikės papildyti ne naftos produktais. Kodėl gali prireikti pokyčių? Be to, į kariuomenę atkeliavo modernūs dyzeliniai varikliai, varomi „common rail“ degalais, ir, kaip nurodyta, F-34 geriausiai veikia su senesnėmis maitinimo sistemomis.
Pats degalų suvienodinimo ir galimo diferencijavimo, pavyzdžiui, naudojant priedus, procesas yra būtinas siekiant išnaudoti naftos perdirbimo gamyklų pajėgumus, degalų saugyklų sandėliavimo galimybes, taip pat supaprastinti logistiką ir palengvinti transportavimą. Tai ypač svarbu kariuomenei.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.