Sankaba – tai mechaninis įtaisas, naudojamas transporto priemonėse variklio galiai prijungti ir atjungti nuo transmisijos sistemos. Tai labai svarbus komponentas, leidžiantis vairuotojui sklandžiai perjungti pavaras, sustabdyti transporto priemonę nesustabdžius variklio ir veiksmingai valdyti transporto priemonę įvairiomis važiavimo sąlygomis. Šiame straipsnyje paaiškinsime kokia sankabos paskirtis.
Sankabos struktūra
Sankabą sudaro kelios pagrindinės sudedamosios dalys:
- Sankabos diskas: Tai plokštelė su trinties paviršiais, kurie jungiasi su variklio smagračiu ir prispaudimo plokštele.
- Slėginė plokštelė: Kai sankaba įjungta, sankabos diskas prispaudžiamas prie smagračio.
- Išleidimo guolis: Mechanizmas, leidžiantis sankabos diskui atsiskirti nuo smagračio, kai nuspaudžiamas sankabos pedalas.
- Smagratis: Didelis, sunkus diskas, pritvirtintas prie variklio alkūninio veleno, kuris sukasi kartu su varikliu ir perduoda galią sankabos diskui.
Kokia sankabos paskirtis
Na o dabar atsakyme į visiems smalsumą keliantį klausimą: „kokia sankabos paskirtis?“. Skaitykite toliau.
Galios perdavimas iš variklio į pavarų dėžę
Pagrindinė sankabos funkcija – perduoti variklio galią transmisijos sistemai. Kai sankaba įjungta, variklio galia per smagratį perduodama į sankabos diską, o iš jo – į transmisiją. Taip ratai sukasi ir automobilis juda.
Pavarų perjungimas
Su sankaba vairuotojas gali perjungti pavaras neperkraudamas pavarų dėžės. Išjungus sankabą, pavarų dėžė tampa nepriklausoma nuo variklio, todėl pavaros perjungiamos lengvai ir sklandžiai. Jei sankabos nebūtų, kiekvienas pavarų perjungimas sukeltų smūgį ir galėtų sugadinti pavarų dėžę.
Stabdymas ir važiavimas tuščiąja eiga
Su sankaba vairuotojas gali sustabdyti transporto priemonę nestabdydamas variklio. Išjungus sankabą, variklis gali toliau veikti net ir tada, kai transporto priemonė stovi. Tai ypač svarbu važiuojant mieste, kai dažnai sustojama prie šviesoforų ar sankryžų.
Automobilio paleidimas iš vietos
Užvedant automobilį iš vietos, sankaba padeda sklandžiai perduoti variklio galią ratams. Palaipsniui atleisdamas sankabą, vairuotojas gali kontroliuoti, kiek galios perduodama į ratus, taip išvengdamas staigių judesių ir užtikrindamas sklandų užvedimą.
Variklio ir transmisijos apsauga
Sankaba taip pat atlieka svarbią apsauginę funkciją. Ji apsaugo variklį ir transmisiją nuo pernelyg didelių apkrovų ir smūgių. Pavyzdžiui, staigiai perjungiant pavarą, sankaba sugeria dalį energijos ir apsaugo kitus komponentus nuo pažeidimų.
Sankabų tipai
Mechaninė sankaba: Labiausiai paplitusi sankaba, kurią vairuotojas valdo rankiniu būdu, naudodamas sankabos pedalą. Mechaninės sankabos yra patikimos ir ilgaamžės, tačiau iš vairuotojo reikalauja tam tikrų įgūdžių ir atidumo.
Hidraulinė sankaba: Hidraulinės sankabos, naudodamos skysčio slėgį, perduoda jėgą iš sankabos pedalo į sankabos diską. Šios sankabos veikia sklandžiau ir reikalauja mažiau fizinių vairuotojo pastangų, tačiau jų priežiūra gali būti sudėtingesnė ir brangesnė.
Automatinė sankaba: Automatinės sankabos naudojamos transporto priemonėse su automatinėmis pavarų dėžėmis. Šios sankabos veikia be vairuotojo įsikišimo, automatiškai įjungdamos ir išjungdamos pavaras. Jos patogios, tačiau gali būti sudėtingesnės ir brangesnės nei mechaninės sankabos.
Sankaba yra esminis transporto priemonės komponentas, užtikrinantis sklandų ir efektyvų valdymą. Ji užtikrina, kad variklio galia būtų perduodama ratams, leidžia lengvai perjungti pavaras, sustabdo transporto priemonę nesustabdant variklio ir saugiai užveda transporto priemonę iš vietos. Sankabos veikimas turi tiesioginės įtakos vairavimo komfortui ir transporto priemonės ilgaamžiškumui, todėl tinkama techninė priežiūra ir savalaikis remontas yra labai svarbūs.