Daugelis vairuotojų alyvos matuoklį naudoja tik alyvos lygiui patikrinti, tačiau šis paprastas metalinis strypas gali atskleisti daug daugiau apie variklio vidinę būklę. Pasak patyrusio mechaniko, turinčio daugiau nei 20 metų patirtį šioje srityje, alyvos matuoklis gali rodyti ankstyvus karterio ventiliacijos sistemos, stūmoklių žiedų gedimus ar net signalizuoti apie artėjantį variklio remontą. Nepaisant šių ankstyvų įspėjimų, dažnai tenka atlikti brangius remonto darbus, kurių daugelio buvo galima išvengti per kelias sekundes.
Kodėl alyvos matuoklis yra svarbesnis, nei manote
Šiuolaikiniai varikliai naudoja subalansuotą karterio ventiliacijos sistemą, reguliuojančią vidinį slėgį. Kai ši pusiausvyra sutrikdoma, alyva gali būti priversta patekti į degimo kameras, karteryje padidėja slėgis ir pradeda gesti sandarikliai. Alyvos matuoklis tampa vienu iš pirmųjų komponentų, rodančių šio disbalanso požymius.
Pirmasis įspėjamasis ženklas: alyvos matuoklį sunku išimti
Mechanikas Serhijus Kravčenka paaiškina, kad sveikas variklis leidžia alyvos matuokliui sklandžiai išslysti, kai jis veikia. Jei alyvos matuoklis atrodo „užstrigęs“ arba jį sunku išimti, tai gali reikšti, kad karterio ventiliacijos sistemoje yra sugedęs membraninis vožtuvas.
Ką tai paprastai reiškia
- PCV (teigiamos karterio ventiliacijos) vožtuvo membrana susidėvėjo.
- Alyva pradeda patekti į degimo kamerą.
- Vairuotojai gali pastebėti melsvus dūmus iš išmetamųjų dujų.
- Alyvos sąnaudos smarkiai padidėja.
- Po variklio dangčiu gali atsirasti degėsių kvapas.
Jei šie simptomai pasireiškia kartu, rekomenduojama nedelsiant atlikti diagnostiką, kad būtų išvengta tolesnės žalos.
Svarbus įspėjimas: alyvos matuoklis pats iššoka
Tai daug rimtesnis ženklas. Kai variklio veikimo metu matuoklis pakyla arba iššoka, vidinis slėgis yra pavojingai didelis. Priežastys gali būti šios:
- Visiškai užsikimšęs ventiliacijos vožtuvas.
- Labai susidėvėję stūmokliniai žiedai.
- Kelių cilindrų suspaudimo sumažėjimas.
- Pradiniai katastrofiško variklio gedimo etapai.
Jei į tai nekreipiama dėmesio, kitas žingsnis yra galios praradimas, didelės alyvos sąnaudos ir galiausiai visiškas variklio remontas.
Taip pat patikrinkite alyvos įpylimo dangtelį
Kravčenko taip pat pataria stebėti, kaip elgiasi alyvos įpylimo dangtelis. Kai variklis veikia, švelniai pakelkite dangtelį ir stebėkite:
- Jei dangtelis įtraukiamas į vidų – ventiliacijos sistema greičiausiai veikia tinkamai.
- Jei dangtelis iššoka arba išpučiamas į išorę – slėgis per didelis ir reikia patikrinti PCV sistemą.
Daugelis vairuotojų ignoruoja šiuos ankstyvus požymius ir nustemba, kai variklis pradeda eikvoti alyvos litro 1000 km greičiu. Tačiau daugeliu atvejų alyvos matuoklis jau seniai prieš įvykstant gedimui parodė, kad kažkas negerai.
Kaip išvengti brangių variklio gedimų
Reguliarūs patikrinimai gali gerokai pailginti variklio tarnavimo laiką ir išvengti nereikalingų išlaidų. Šie patarimai vienodai tinka ir automobiliams, važinėjantiems žiemos sąlygomis Lietuvoje, kai šaltas užvedimas ir drėgmė gali paspartinti ventiliacijos sistemos gedimus.
- Patikrinkite tiek šalto, tiek šilto variklio alyvą – veikimas gali skirtis.
- Jei alyvos matuoklį sunku išimti, nedelsdami suplanuokite diagnostiką.
- Stebėkite, ar po variklio dangčiu nėra melsvų dūmų ir alyvos kvapo.
- Naudokite tik gamintojo rekomenduojamą alyvą.
- Keiskite alyvą tinkamais intervalais – per vėlai pakeista alyva pagreitina membranos ir žiedų susidėvėjimą.
Kelios sekundės su alyvos matuokliu gali sutaupyti tūkstančius remonto išlaidų ir netgi užkirsti kelią visiškam variklio atstatymui. Neignoruokite to, ką šis paprastas įrankis bando jums pasakyti.
Ar kada nors turėjote variklio problemų, susijusių su ventiliacija ar alyvos sunaudojimu? Pasidalykite savo patirtimi žemiau.