Skaitmeniniai pavarų perjungikliai turėjo palengvinti vairavimą. Tačiau iš tikrųjų daugelis vairuotojų mano, kad jie yra painūs, neinformatyvūs, o kai kuriais atvejais – tiesiog pavojingi.
Mygtukai, ciferblatai ir jutikliai: Naujoji pavarų perjungimo era
Praėjo klasikinės pavarų svirties laikai. Dabar daugelyje naujų automobilių yra:
- Mygtukais spaudžiami pasirinkimo mygtukai
- Sukamieji ratukiniai perjungimai
- Elektroniniai valdikliai
- Lietimui jautrūs skydeliai
Nors šios sistemos gali atrodyti futuristinės, jos dažnai neturi apčiuopiamo grįžtamojo ryšio, todėl vairuotojai nėra tikri, ar pavara įjungta teisingai, ypač streso ar avarinėse situacijose.
Kai dizainas svarbesnis už funkcionalumą
Vartotojo patirties problemos:
- Netinkamos pavaros pasirinkimas (pvz., atbulinės eigos vietoj stovėjimo vietos)
- Automobilio palikimas per klaidą neutralioje padėtyje
- Vėluojantis pavarų perjungimas dėl nereaguojančių sąsajų
Apie tokias klaidas jau pranešta BMW, „Jeep“, „Mercedes-Benz“, „Tesla“ ir kitų gamintojų modeliuose. Kai kuriais atvejais dėl painiavos įvyko nelaimingų atsitikimų, ypač atliekant greitus manevrus, pavyzdžiui, parkuojant automobilį arba važiuojant į kalną.
Tikras pavojus, o ne tik nepatogumai
JAV FCA („Fiat Chrysler Automobiles“) 2016 m. turėjo atšaukti daugiau kaip 1,1 mln. automobilių dėl pavarų perjungimo svirties sumaišymo „Jeep Grand Cherokee“ modeliuose – po daugybės sužeidimų ir mažiausiai vieno mirties atvejo.
Europoje taip pat buvo kritikuojamas minimalistinis „Tesla“ interjero dizainas, kai pavarų perjungimas atliekamas jutikliniame ekrane arba ant vairo traukės.
Vairuotojo klaidos labiau tikėtinos, kai valdymas nėra intuityvus, ypač vyresnio amžiaus vairuotojams arba tiems, kurie nėra susipažinę su sistema.
Grįžti prie pagrindų? Gamintojai pradeda klausytis
Atsižvelgdami į gausėjančius skundus, kai kurie automobilių gamintojai grįžta prie tradicinių arba pusiau tradicinių pavarų perjungimo svirčių. Pavyzdžiui, BMW ir „Mercedes-Benz“, siekdami padidinti saugumą ir patogumą, į naujesnius modelius vėl įdiegė fizinį grįžtamąjį ryšį.
Ekspertų komentaras: „Nors šiuolaikiniai pavarų perjungikliai atrodo elegantiškai, mechaninio grįžtamojo ryšio nebuvimas didina netinkamo naudojimo tikimybę. Paprastumas dažnai laimi tiek saugumo, tiek naudotojo patirties požiūriu“, – sako Dainius Stankus, Vilniaus technikos universiteto automobilių ergonomikos tyrėjas.
Ne visa pažanga yra tobulėjimas
Technologinės naujovės ne visada reiškia geresnį funkcionalumą. Tokiam svarbiam dalykui kaip pavarų perjungimas aiškumas ir grįžtamasis ryšys yra svarbesni už vizualinį minimalizmą.
Ar esate vairavę automobilį su modernia pavarų perjungimo svirtimi? Ar tai buvo patogu, ar painu? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!