Panašu, kad Europos Sąjunga persvarsto savo griežtą draudimą iki 2035 m. pardavinėti naujus automobilius su vidaus degimo varikliais. Remiantis Vokietijos laikraščio „Der Spiegel“ pranešimu, politikos formuotojai dabar diskutuoja su automobilių pramonės atstovais ir ieško lankstesnių sprendimų. Tai žymus poslinkis nuo ankstesnės ES pozicijos, kuri tvirtai pasisakė už visišką perėjimą prie elektromobilių per ateinantį dešimtmetį.
Krizėje atsidūrę automobilių gamintojai: Keičiantis kontekstui
Nuo 2023 m., kai buvo priimtas pirminis sprendimas, Europos automobilių pramonėje įvyko esminių pokyčių. Kinijos gamintojų iškilimas sužlugdė rinką, o įsitvirtinę Europos prekių ženklai, tokie kaip „Volkswagen“, „Mercedes“ ir „Stellantis“, susidūrė su mažėjančiais pardavimais ir pelningumu. Padėtis pablogėjo žlugus Švedijos akumuliatorių gamintojui „Northvolt“, todėl dar labiau padidėjo tiekimo grandinės problemos. Be to, automobilių tiekėjai buvo priversti atleisti tūkstančius darbuotojų, o pramonės duomenimis, nuo 2019 m. iki 2024 m. pabaigos bus panaikinta daugiau kaip 145 000 darbo vietų.
Šis ekonominis spaudimas privertė ES persvarstyti absoliutaus vidaus degimo variklių draudimo galimybę. Kitas svarbus veiksnys – sumažėjusi elektromobilių paklausa, nes vartotojai vis dar abejoja dėl didelių išlaidų ir susirūpinimo dėl įkrovimo infrastruktūros. Reaguodama į tai, ES pradėjo strateginius dialogus su pramonės atstovais, kad įvertintų galimus reguliavimo pakeitimus.
Perėjimas prie lankstumo?
Vienas iš svarbiausių šiuo metu svarstomų pasiūlymų – leisti po 2035 m. toliau prekiauti iš tinklo įkraunamomis hibridinėmis transporto priemonėmis (PHEV) ir elektromobiliais su vidaus degimo varikliais, kurių veikimo spindulys didinamas. Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen pripažino, kad būtina skubiai pritaikyti politiką prie dabartinių pramonės realijų, ir pavedė už transportą atsakingam Komisijos nariui Apostolosui Tzitzikostui iki 2025 m. kovo 5 d. parengti peržiūrėtą veiksmų planą.
Pramonės lyderiai, įskaitant „Mercedes-Benz“ derybininką Eckartą von Klaedeną, pabrėžė technologinio neutralumo svarbą. Pasak E. von Klaedeno, užuot įvedus visiškus draudimus, rinka ir vartotojų pageidavimai turėtų nulemti automobilių vystymosi kryptį. Iš šios perspektyvos galima daryti prielaidą, kad hibridai ir alternatyvių degalų technologijos galėtų atlikti svarbų vaidmenį ilgalaikėje ES anglies dioksido išmetimo mažinimo strategijoje, nepriverčiant staigaus ir brangaus perėjimo.
CO2 reglamentų iššūkis
Kitas aktualus klausimas – 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosiančios CO2 emisijų taisyklės. Automobilių gamintojai ilgai priešinosi šiems griežtiems apribojimams, baimindamiesi didelių finansinių baudų. Kai kurios bendrovės stengėsi apeiti apribojimus sudarydamos strateginius aljansus, pavyzdžiui, „Tesla“ pardavinėjo CO2 kreditus konkurentams. Be to, siekiant padidinti paklausą, drastiškai sumažintos elektromobilių kainos, tačiau pardavimo rodikliai vis dar neatitinka lūkesčių. Pavyzdžiui, „Hyundai“ baterijomis varomų elektrinių transporto priemonių asortimentas 2023 m. sudarė tik 11 proc. visų Europos pardavimų, o tai toli gražu nesiekia pramonės užsibrėžto 20 proc. tikslo.
Kritikai teigia, kad vien tik baudžiamosios priemonės neskatins plačiau diegti elektromobilių. Priešingai, jie įspėja, kad dėl pernelyg griežto reguliavimo gali dar labiau sumažėti darbo vietų, užsidaryti gamyklos ir sustoti technologinė pažanga. Todėl dabar svarstoma galimybė atidėti arba pakeisti CO2 ribas.
Kas toliau laukia Europos automobilių pirkėjų?
Jei ES imsis lanksčių reguliavimo priemonių, po 2035 m. vartotojai galės naudotis įvairesnėmis transporto priemonių galimybėmis. Nors visiškai elektra varomos transporto priemonės išliks svarbiausia žemyno ilgalaikių tvarumo tikslų dalis, hibridinių ir ilgesnio nuotolio modelių įtraukimas gali palengvinti perėjimą. Mažesnės sąnaudos, geresnė infrastruktūra ir besikeičianti vartotojų paklausa galiausiai nulems Europos automobilių rinkos kryptį.
Kaip manote, ar ES turėtų leisti naudoti hibridinius automobilius ir po 2035 m., ar vis dėlto turėtų visiškai pereiti prie elektromobilių? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!