Ratas gali būti keičiamas bet kuriuo metu, todėl vairuotojas visada turi žinoti, kaip tai padaryti. Automobilio ratų keitimas – kaip tai padaryti?
Kaip ir kitų automobilio gedimų, taip ir nuleistos padangos neįmanoma nuspėti – ją galima nuleisti bet kur, net ant lygaus ir iš pažiūros švaraus asfalto. Tokiu atveju, žinoma, galite išsikviesti pagalbą kelyje arba pasinaudoti pagalbos paslauga, įtraukta į automobilio civilinės atsakomybės draudimą (jei tai numatyta jūsų polise), tačiau, priešingai nei manote, greičiausia padangą pasikeisti patiems, o tada „ramiai“ nuvežti sugadintą ratą pas padangų specialistą.
Ratų keitimas. Ką verta žinoti?
Automobilio ratų keitimas nėra sudėtinga operacija, nors kartais prireikia šiek tiek proto, fizinės jėgos ir, svarbiausia, daug nervų. Kad ratų keitimas kelyje vyktų sklandžiai, svarbu iš anksto pasiruošti ir automobilio bagažinėje susirinkti ratų keitimui reikalingus daiktus. Bet kuriuo atveju geriausia visus bandomojo rato keitimo veiksmus išbandyti namuose. Toliau žingsnis po žingsnio paaiškinsime, ką reikia turėti automobilyje keičiant ratą avariniu atveju ir kaip atpažinti nuleistą padangą. Taip pat paaiškinsime svarbiausius dalykus, susijusius su pačiu rato keitimo procesu.
Automobilio rato keitimas. Kokių įrankių reikia?
Kad avariniu atveju nieko nepraleistumėte, automobilyje turėkite daiktų, kuriais galėsite efektyviai pakeisti ratą. Pirmiausia, žinoma, reikia patikrinti slėgį atsarginiame rate (pilnaviduriame arba papildomame) ir periodiškai tikrinti jo tvirtinimo mechanizmą: paprastai jis būna po bagažinės grindimis, tačiau kai kuriuose automobiliuose „atsarginis“ ratas montuojamas specialiame krepšyje, į kurį galima patekti iš išorės. Deja, mechanizmas „įsiurbia“ visas kelio nuolaužas ir gali sustingti, jei ilgai stovi vietoje. Sistemingas bandomasis krepšelio atidarymas ir uždarymas turėtų padėti jam ilgiau išlikti darbingam.
Atsargumo dėlei taip pat turėtume patikrinti, ar automobilyje yra gamykloje sumontuotas ratų keitimo rinkinys – domkratas ir specialus ratų veržliaraktis. Žinoma, nebūtina apsiriboti automobilio gamintojo „tiekiamu“ veržliarakčiu – galima įsigyti patogų kryžminį veržliaraktį, teleskopinį veržliaraktį arba dinamometrinį veržliaraktį, kad ratą priveržtumėte reikiamu sukimo momentu. Jei turite ratus su apsauga nuo vagystės, nepamirškite pasiimti „slapukų veržlės“. Įsitikinkite, kad turite įspėjamąjį trikampį, šviesą atspindinčią liemenę, apsaugines pirštines ir galbūt antklodę, kad drabužiai būtų švarūs. Taip pat pravartu su savimi turėti raktų prailgintuvą ir lentą domkratui stabilizuoti.
Kaip pakeisti automobilio ratą? Žingsnis po žingsnio
Pradurta padanga neturėtų likti nepastebėta vairuotojo, nes automobilis pradeda savaime sukti ir vingiuoti, o netoli pradurto rato pasigirsta būdingas dunksėjimas. Su pradurta padanga toli nuvažiuoti nepavyks (pažeisite ratlankį ir kelsite pavojų kitiems eismo dalyviams), todėl turėtumėte nedelsiant imtis veiksmų.
- Nerekomenduojama panikuoti ir nervintis. Atsiradus pradurtos padangos požymiams, nedarykite staigių judesių vairu ir venkite stipraus greitėjimo bei stabdymo.
- Jei įmanoma, sustabdykite transporto priemonę su pradurta padanga ne kelyje, geriausia automobilių stovėjimo aikštelėje arba serviso aikštelėje. Jei sąlygos to neleidžia, pasirinkite kelkraštį tiesiame kelio ruože, ne arti posūkių ar kalvų. Svarbu automobilį pastatyti ant tvirto, lygaus paviršiaus, kad ant jo būtų galima stabiliai pastatyti domkratą.
- Automobiliui sustojus, įjunkite pirmą arba atbulinę pavarą, o jei tai automatinė pavarų dėžė, nustatykite „P“ padėtį.
- Įjunkite avarines šviesas, dėvėkite šviesą atspindinčią liemenę ir tinkamu atstumu pastatykite įspėjamąjį trikampį (užstatytose vietovėse – ant automobilio arba šalia jo, užstatytose vietovėse – 30-50 m atstumu, greitkelyje arba automagistralėje – 100 m atstumu už automobilio).
- Užtikrinti, kad automobilio svoris būtų kuo mažesnis, t. y. paprašyti keleivių išlipti iš automobilio ir išimti visą bagažą.
- Atlaisvinkite veržles arba varžtus, laikančius sugedusį ratą, naudodami veržliaraktį, t. y. atsukite juos maždaug vienu apsisukimu. Jei jie yra priveržti, pabandykite veržliaraktį paspausti koja arba naudokite teleskopinio veržliarakčio ilgintuvą / ištraukite rankeną.
- Užblokuokite kitą tos pačios ašies ratą. Tai galima padaryti, pavyzdžiui, netoliese rastais akmenimis ar šakomis.
- Padėkite domkratą po automobiliu tam skirtoje vietoje: paprastai tai būna tam tikra vieta netoli automobilio slenksčio. Paprastai ją atpažinsite pagal neįprastus įdubimus ar briaunas, tačiau norėdami būti tikri, prieš tai pasikonsultuokite su automobilio naudojimo instrukcija. Įsitikinkite, kad domkratas stovi tiesiai. Pakelkite automobilį tiek, kad pažeistas ratas būtų kelis centimetrus virš žemės. Jei dirbate ant minkšto pagrindo, stabilizuokite domkratą po juo pakišdami lentą.
- Atlaisvinkite anksčiau atsuktus ratų varžtus arba veržles. Kad nesusigadintumėte sriegių, geriau juos padėti ne ant žemės, o, pavyzdžiui, ant servetėlės ar audinio.
- Nuimkite ratą, stengdamiesi nespausti rato viršaus – taigi nekiškite pirštų tarp rato ir sparno. Jei ratlankis priešinasi, pabandykite jį stuktelėti atsarginiu ratu. Tačiau tai darykite neperžengdami protingos ribos, kad automobilis nenukristų nuo domkrato.
- Uždėkite atsarginį ratą ir prisukite jį „skersai“ (priešingose pusėse, o ne „ratu“). Varžtus ir (arba) veržles pirmiausia įsukite iki pirmojo stabdžio (net ir rankomis) ir galutinai priveržkite tik tada, kai automobilis nuleistas ant žemės. Naudodami standartinį veržliaraktį pasikliaukite savo rankų jėga, o veržliarakčiu turėtumėte pasiekti maždaug 110-130 Nm sukimo momentą.
- Nuvažiavę kelis kilometrus, dar kartą patikrinkite rato sandarumą.