Naujesnio automobilio pirkimas dažnai atrodo saugi investicija: mažiau gedimų, modernios saugos funkcijos ir ilgesnis patikimumas. Tačiau profesionalūs mechanikai įspėja, kad realybė yra daug žiauresnė. Šiuolaikinių automobilių techninės priežiūros ir remonto išlaidos sparčiai auga, o naujos taisyklės, pavyzdžiui, DATA ACT, padėtį Europos vairuotojams, įskaitant Lietuvos, tik pablogins.
Šiuolaikiniai automobiliai: technologijos stebuklai ar finansinės spąstai?
Prieš dešimt ar penkiolika metų automobiliai, kai buvo parduoti, buvo didžiąja dalimi nepriklausomi nuo jų gamintojų. Įprastinę techninę priežiūrą dažnai galėjo atlikti bet kuris kompetentingas mechanikas, naudodamas pagrindines diagnostikos priemones. Šiandien šiuolaikiniai automobiliai yra nuolat prijungti prie debesų tinklų ir nuolat atsisiunčia atnaujinimus, kurie turi įtakos ne tik navigacijai, bet ir pagrindinėms valdymo sistemoms.
Pagrindiniai pokyčiai:
- Privalomi elektroninių valdymo blokų (ECU) atnaujinimai internetu
- Sudėtingos elektroninės sistemos, kurioms reikalinga specializuota diagnostinė įranga
- Didesnė priklausomybė nuo įgaliotų atstovų net ir smulkiausiems remontams
„ProfiAuto“ serviso ekspertas Adam Lehnort pažymi: „Net tokios paprastos užduotys kaip klaidų kodų išvalymas ar stabdžių trinkelių keitimas dabar dažnai reikalauja brangios programinės įrangos ir interneto ryšio su automobilio gamintojo serveriu.“
Netikėti remonto išlaidos, kurios nustebina vairuotojus
Vienas ryškus pavyzdys – priekinio stiklo keitimas. Šiuolaikiniuose automobiliuose priekinis stiklas dažnai turi integruotus jutiklius ir kameras, reikalingas ADAS (pažangioms vairuotojo pagalbos sistemoms). Po priekinio stiklo keitimo šias sistemas reikia iš naujo kalibruoti – tai sudėtinga ir brangi procedūra, kurią paprastai atlieka tik įgalioti serviso centrai.
Kiti atvejai, kai išlaidos yra žymiai didesnės:
- Ratų pakabos remontas dažnai reikalauja visiško ADAS kalibravimo
- Akumuliatoriaus valdymo sistemos reikalauja specialių diagnostikos įrankių
- Paprastų komponentų keitimas gali pareikalauti privalomų programinės įrangos atnaujinimų
Kaip paaiškina Lehnort, „dėl privalomo kalibravimo ir kodavimo reikalavimų paprastas remontas šiandien gali lengvai virsti kelių tūkstančių eurų paslauga“.
Skaitmeninė grėsmė: DATA ACT ir jos poveikis
Nuo 2025 m. rugsėjo mėn. įsigalios Europos Sąjungos DATA ACT. Nors šis reglamentas skirtas vartotojų skaitmeninėms teisėms apsaugoti, jis gali smarkiai apriboti prieigą prie transporto priemonių generuojamų duomenų. Dėl to nepriklausomos automobilių remonto dirbtuvės taptų priklausomos nuo gamintojų kontroliuojamos prieigos prie duomenų, o tai padidintų vairuotojų aptarnavimo išlaidas.
Pasak SDCM (Automobilių dalių platintojų ir gamintojų asociacijos) prezidento Tomasz Bęben, „jei nepriklausomos dirbtuvės neteks galimybės naudotis svarbiausiais diagnostiniais duomenimis, vartotojai turės mažiau pasirinkimo galimybių, mokės didesnes kainas ir gaus mažiau paslaugų“.
Galimos pasekmės vairuotojams:
- Paslaugų kainos nepriklausomose dirbtuvėse gali išaugti iki 25 %
- Remontas, kuriam reikalingas kodavimas ar kalibravimas, gali tapti išskirtine prekės ženklo atstovybės paslauga.
- Savininkai gali prarasti galimybę laisvai valdyti ar modifikuoti savo transporto priemones.