Šiuolaikinės transporto priemonės yra kruopščiai suprojektuotos atsižvelgiant į aerodinamines savybes, kad būtų sumažintos degalų sąnaudos ir padidintas efektyvumas. Tačiau kai vasarą pakyla temperatūra, daugelis vairuotojų turi apsispręsti: atidaryti langus ar įjungti oro kondicionierių? Nors abi šios galimybės padeda atsikvėpti nuo karščio, jų poveikis degalų sąnaudoms labai skiriasi.
Atidaryti langus: Paslėptas degalų eikvojimas
Pasak SAE International, važiuojant atidarytais langais degalų sąnaudos gali padidėti nuo 3 % iki daugiau kaip 20 %, priklausomai nuo greičio. Šis poveikis ypač išryškėja važiuojant didesniu nei 80 km/val. greičiu, kai oro srauto sutrikimas aplink automobilio kėbulą pasiekia kritinę ribą.
Dideliu greičiu dėl turbulencijos, kurią sukelia atidaryti langai, 100 kilometrų gali būti sunaudojama papildomai nuo 1,5 iki 3,5 litro degalų. Tačiau važiuojant mažesniu greičiu – paprastai mažesniu nei 70 km/h – poveikis yra daug mažesnis, todėl atviri langai yra ekonomiškesnis pasirinkimas važiuojant mieste.
Ne visiems automobiliams daroma vienoda įtaka
Įdomu tai, kad kai kurie tyrimai, pavyzdžiui, atlikti „Consumer Reports“, rodo, jog atvirų langų poveikis degalų ekonomijai yra minimalus. Šie skirtumai dažnai priklauso nuo transporto priemonės tipo. Elegantiškesni, aerodinamiškesni automobiliai jautriau reaguoja į oro srauto sutrikimus nei masyvesni visureigiai ar furgonai.
Kiek degalų sunaudoja oro kondicionierius?
Įjungus oro kondicionierių yra savų trūkumų. Klimato kontrolės sistemos naudoja variklio energiją, todėl sunaudojama daugiau degalų. SAE duomenys rodo, kad naudojant oro kondicionierių ekstremaliomis sąlygomis degalų sąnaudos gali padidėti nuo 4 % iki 30 %.
JAV Energetikos departamentas pažymi, kad esant labai aukštai temperatūrai, degalų naudojimo efektyvumas gali sumažėti iki 25 %, kai kondicionierius veikia visu pajėgumu. Vis dėlto daugeliui vairuotojų kondicionieriaus teikiamas komfortas ir švaresnis oras yra verti šio kompromiso.
Aro kokybės ir triukšmo aspektai
Be degalų naudojimo efektyvumo, reikia atsižvelgti ir į kitus veiksnius. Važiuojant su nuleistais langais sklinda daugiau eismo triukšmo ir gali būti didesnė tarša, ypač miestuose. Šiuolaikinėse transporto priemonėse įrengtose oro kondicionavimo sistemose dažnai naudojami salono filtrai ir recirkuliacijos režimai, kurie sumažina teršalų kiekį ir užtikrina tylesnį važiavimą.
„Jei jūsų automobilyje įrengta moderni ŠVOK sistema, protingai ją naudojant, ypač recirkuliacijos režimu, galima užtikrinti didesnį komfortą ir švaresnį orą, o degalų sąnaudos tik šiek tiek padidės“, – aiškina automobilių sistemų inžinierius J. Markevičius.
Kuris variantas yra geresnis?
Galiausiai pasirinkimas priklauso nuo jūsų vairavimo aplinkos. Važiuojant mieste nedideliu greičiu, atviri langai gali būti efektyvesni. Tačiau važiuojant greitkeliais, greičiausiai protingesnis ir aerodinamiškesnis pasirinkimas bus naudoti oro kondicionierių. Nepriklausomai nuo pageidavimų, supratimas, kaip jūsų veiksmai veikia degalų sąnaudas, gali padėti sutaupyti pinigų ir sumažinti automobilio poveikį aplinkai.
Kaip įveikti karštį prie vairo – nuleisti langai ar įjungtas kondicionierius? Pasidalykite savo pasirinkimu toliau esančiuose komentaruose!