Nors dauguma vairuotojų „Euro“ išmetamųjų teršalų standartus sieja su variklio išmetamosiomis dujomis, būsimas „Euro 7“ reglamentas įveda naują aplinkosaugos kontrolės aspektą – padangų nusidėvėjimą. Nuo 2025 m. liepos 1 d. Europos Sąjunga nustatys apribojimus ne tik išmetamosioms dujoms, bet ir padangų bei stabdžių sukeliamai kietųjų dalelių taršai. Šis pakeitimas gali smarkiai paveikti padangų kainas ir transporto priemonių homologaciją Lietuvoje ir visoje Europoje.
Kas tiksliai keičiasi pagal „Euro 7“?
„Euro 7“ įveda griežtus išmetamųjų teršalų kiekio apribojimus ne tik variklių išmetamoms PM10 ir NOx dalelėms, bet ir stabdžių trinkelių bei padangų dilimo metu susidarančioms kietosioms dalelėms. Pagal reglamentą, stabdžių išmetamos kietosios dalelės neturi viršyti 3–11 mg/km vienai transporto priemonei. Padangos dabar laikomos pagrindiniu mikroplastiko taršos šaltiniu, o ES siekia sumažinti šį šaltinį griežtesniais standartais.
Padangos kritikuojamos: ką atrado ADAC
Vokietijos automobilių asociacija ADAC padangų nusidėvėjimą tikrina nuo 2023 m. Iš 160 išbandytų modelių daugiau nei 60 % neatitiko siūlomų „Euro 7“ ribų. Rezultatai atskleidė didelius skirtumus tarp gamintojų:
- „Michelin“: 52 mg/km/t (geriausi rezultatai)
- „Pirelli“: 76 mg/km/t
- „Bridgestone“: 78 mg/km/t
- „Firestone“: 82 mg/km/t (blogiausi rezultatai)
Šie skaičiai rodo išleidžiamų kietųjų dalelių kiekį kilometrui vienai transporto priemonės masės tonai. Didelio nusidėvėjimo padangos gali būti palaipsniui nutrauktos, nebent bus pagerinta jų sudėtis ar struktūra.
Kaip tai paveiks vairuotojus Lietuvoje?
Tikimasi, kad padangų kainos kils, gamintojams prisitaikant prie naujų standartų. Medžiagos, pasižyminčios didesniu atsparumu dilimui, paprastai yra brangesnės. Be to, gali sumažėti patvirtintų modelių skaičius, todėl sumažės vartotojų pasirinkimas. Lietuvos vairuotojams tai gali reikšti didesnes išlaidas sezoninio padangų keitimo metu ir atidžiau stebėti homologacijos etiketes.
Ar yra pereinamasis laikotarpis?
Taip. Reglamentas leidžia laipsnišką įgyvendinimą, priklausomai nuo transporto priemonės kategorijos:
- 30 mėnesių naujų tipų keleiviniams ir lengviesiems komerciniams automobiliams
- 42 mėnesiai naujoms keleivinėms ir komercinėms transporto priemonėms apskritai
- 48–60 mėnesių naujiems autobusams, sunkvežimiams, priekaboms ir komponentams
Tai suteikia tiek gamintojams, tiek reguliavimo institucijoms laiko atitinkamai prisitaikyti ir atlikti bandymus. Tačiau modeliai, kurie neatitinka reikalavimų, gali palaipsniui išnykti iš ES rinkos.
„Michelin“ ir kiti: ką turėtumėte rinktis?
„Michelin“ padangos geriausiai pasirodė ADAC patvarumo ir nusidėvėjimo bandymuose, o tai rodo, kad jos greičiausiai be problemų atitiks „Euro 7“ standartus. Kita vertus, tokių prekių ženklų kaip „Pirelli“ ir „Firestone“ padangas gali tekti gerokai patobulinti. Pirkdami padangas, Lietuvos vartotojai turėtų pradėti atsižvelgti ne tik į sukibimą ir triukšmą, bet ir į dilimo įvertinimus, kurie netrukus gali būti įtraukti į ES padangų ženklinimą.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.