Variklio aušinimo skystis, dar žinomas kaip antifrizas, yra labai svarbus skystis kiekvienoje transporto priemonėje. Jis palaiko optimalią variklio temperatūrą ir apsaugo nuo užšalimo šaltame klimate. Tačiau netinkamo aušinimo skysčio naudojimas arba jo būklės nepaisymas gali smarkiai pažeisti variklį. Štai kodėl aušinimo skystis, jei jis netinkamai prižiūrimas, gali būti labiau žalingas nei naudingas.
Neteisingas aušinimo skysčio tipas: korozijos receptas
Yra keletas aušinimo skysčio tipų, tokių kaip G11 (mėlynas/žalias), G12 (raudonas/rožinis) ir G13 (violetinis), kurių kiekvienas pasižymi skirtingomis cheminėmis savybėmis. Nesuderinamų aušinimo skysčių maišymas gali sukelti:
- Nuosėdų susidarymą, dėl kurio užsikemša radiatorius ir susiaurėja aušinimo skysčio kanalai
- Antikorozinės apsaugos praradimą, dėl kurio gali būti pažeisti aliuminio blokai ir galvutės
- Greitas guminių tarpiklių ir tarpiklių susidėvėjimas
Patarimas: Visada naudokite automobilio gamintojo rekomenduojamą aušinimo skystį.
Senas arba susidėvėjęs aušinimo skystis: paslėptas variklio žudikas
Laikui bėgant, aušinimo skysčio priedai suyra:
- Sumažina apsaugą nuo užšalimo ir virimo temperatūros
- Leidžia korozijai vidaus komponentuose, tokiuose kaip vandens siurblys ir šildytuvo šerdis
- Gali tapti rūgštus, pažeisdamas metalines ir gumines dalis
Patarimas: Keiskite aušinimo skystį kas 2–5 metus, priklausomai nuo tipo (G11 kas 2 metus, G12/G13 iki 5 metų).
Žemas aušinimo skysčio lygis: pirmasis pavojaus ženklas
Per mažas aušinimo skysčio kiekis sukelia:
- Perkaitimą, dėl kurio gali deformuoti cilindro galvutę arba sprogti galvutės tarpinė
- Prastas šildymas salone, ypač žiemą
Patarimas: Reguliariai tikrinkite aušinimo skysčio lygį, kai variklis šaltas.
Nuotėkiai ir oro kišenės: tylios grėsmės
Aušinimo skysčio nuotėkis per žarnas, radiatorius ar tarpines leidžia orui patekti į sistemą:
- Oro kišenės sutrikdo aušinimo skysčio srautą ir neleidžia tinkamai keistis šilumai
- Lokalinis perkaitimas variklio karštosiose vietose
Patarimas: Po techninės priežiūros visada tinkamai išleiskite orą iš aušinimo sistemos.
Perkaitimas ir slėgis šuoliai
Jei aušinimo skystis nesugeria ir neperduoda šilumos efektyviai:
- Per didelis slėgis gali pažeisti radiatoriaus dangtelius arba žarnas
- Verdantis aušinimo skystis gali sudaryti garų kamštį, sutrikdydamas cirkuliaciją
„Aušinimo skysčio ignoravimas yra vienas greičiausių būdų sunaikinti šiuolaikinį variklį.“
– J. Mickevičius, automobilių remonto specialistas Vilniuje
Galvos tarpinės gedimas: didžiausia pasekmė
Jei variklis perkaista dėl aušinimo skysčio gedimo:
- Galvutės tarpinė gali perdegti, dėl to išsiskiria balti dūmai ir prarandamas aušinimo skystis
- Aušinimo skystis gali susimaišyti su alyva, susidaro pieniškos nuosėdos ir prastas tepimas
- Remontas gali kainuoti nuo 500 iki 2000 eurų ar daugiau
Vidinė korozija ir mineralų nuosėdos
Kai Aušinimo skysčio apsauginiai priedai susidėvi:
- Ant aliuminio blokų ir vandens gaubtų susidaro vidinės rūdys
- Siaurame kanale, EGR aušintuvuose ir termostatuose kaupiasi apnašos
Tai sumažina šilumos išsiskyrimą, net jei temperatūros matuoklis rodo normalias vertes.
Vandens siurblio gedimas
Senas arba netinkamas aušinimo skystis gali pažeisti sandariklius ir guolius:
- Nutekantys arba cypiantys siurbliai yra aušinimo skysčio sukelto gedimo požymiai
- Siurblio užstrigimas visiškai sustabdo aušinimo skysčio srautą
Cheminės specifikacijos: kas daro aušinimo skystį saugų?
pH vertė
- Idealus diapazonas: nuo 7,5 iki 10,5
- Rūgštinis (<7): korozuoja metalinius komponentus
- Šarminis (>11): pažeidžia gumines ir plastikines dalis
Virimo ir užšalimo temperatūros
- Geras aušinimo skystis: virimo temperatūra slėginėje sistemoje apie +120–130 °C
- Apsauga nuo užšalimo: –35 °C arba žemesnė, priklausomai nuo koncentracijos
Įspėjimas: Skiedimas vandeniu iš čiaupo sumažina šias ribas ir į sistemą patenka mineralų.
Kada keisti aušinimo skystį?
Aušinimo skysčio tipas | Keitimo intervalas |
---|---|
G11 (mėlyna/žalia) | Kas 2 metus |
G12/G12+ | Kas 4–5 metus |
G13 | Kas 5 metus |
Kaip aptikti su aušinimo skysčiu susijusias problemas?
- Variklis greitai perkaista, net ir trumpų kelionių metu
- Netolygus salono ventiliacijos angų šildymas
- Aušinimo skystis keičia spalvą (ruda, juoda, drumsta)
- Gurzgiantis garsas iš radiatoriaus arba žarnų
- Šlapios dėmės po variklio skyriumi – galimas nuotėkis
Paskutiniai patarimai Lietuvos vairuotojams
- Niekada neatidarykite radiatoriaus dangtelio, kai variklis karštas – nudegimų pavojus
- Jei aušinimo skystis verda, prieš išjungdami variklį, leiskite jam veikti tuščiąja eiga
- Nenaudokite paprasto vandens – jame nėra apsaugos nuo korozijos
- Įtariate problemą? Atlikite slėgio arba CO₂ bandymą
Aušinimo skystis yra tylus žudikas, jei juo nesirūpinama
Aušinimo skystis yra daugiau nei temperatūros reguliatorius. Jis apsaugo nuo korozijos, terminio įtempio ir mechaninių gedimų. Netinkamo tipo naudojimas, keitimo intervalų nepaisymas arba nuotėkių ignoravimas gali tyliai sugadinti jūsų variklį. Būkite saugūs – reguliariai tikrinkite aušinimo skystį.
Ar kada nors susidūrėte su variklio problemomis dėl aušinimo skysčio? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose ir padėkite kitiems gauti informacijos.