Kinija įsitvirtino kaip pasaulinė elektrinių transporto priemonių (EV) gamybos lyderė, todėl Vakarų rinkos stengiasi neatsilikti. Remiantis naujausia „JATO Dynamics“ ataskaita, Kinijos elektromobiliai yra ne tik 111 proc. pigesni už JAV analogiškus automobilius, bet ir keičia pasaulinį elektromobilių kraštovaizdį.
Elektromobiliai Europoje: Pažanga, bet už tam tikrą kainą
Europoje mažėja atotrūkis tarp elektromobilių ir vidaus degimo varikliu varomų transporto priemonių kainos. 2018 m. elektromobiliai buvo 53 proc. brangesni už jų analogus su vidaus degalų varikliais. Tikimasi, kad iki 2024 m. šis skirtumas sumažės iki 22 %. Vidutinės EV kainos regione sumažėjo 15 %, o tradicinių automobilių kainos išaugo 7 %. Panašios tendencijos pastebimos ir Jungtinėje Karalystėje, kur per tą patį laikotarpį kainų skirtumas sumažėjo nuo 51 % iki 18 %.
Tačiau Europa vis dar smarkiai atsilieka nuo Kinijos. Vidutinė elektromobilių kaina euro zonoje tebėra 111 proc. didesnė nei Kinijoje, t. y. šiek tiek geresnė nei 2018 m., kai ji siekė 118 proc. Šis kainų skirtumas turi didelę reikšmę rinkos konkurencingumui.
JAV rinkos tendencijos: Kitokia istorija
Už Atlanto, JAV, kainų konvergencija buvo dar didesnė. Nuo 2018 m. elektromobilių kainos sumažėjo 25 %, o tradicinių automobilių kainos išliko stabilios. Tai sumažino EV ir EV kainos skirtumą nuo 53 % 2018 m. iki vos 15 % 2024 m. Nepaisant šios pažangos, JAV elektromobiliai tebėra 109 % brangesni nei Kinijoje.
Kodėl kiniški elektromobiliai tokie prieinami?
Kinijos elektromobilių prieinamumą galima paaiškinti keliais veiksniais:
- Akumuliatorių gamybos efektyvumas: Kinija pirmauja pasaulyje pagal akumuliatorių gamybą, nes jai naudingos mažesnės medžiagų sąnaudos ir masto ekonomija.
- Supaprastinta gamyba: Kinijos automobilių gamintojai ištobulino ekonomiškai efektyvius gamybos procesus, kuriuose pirmenybė teikiama efektyvumui neaukojant kokybės.
- Vyriausybės parama: Didelės subsidijos ir griežta vyriausybės politika paskatino elektromobilių sektoriaus plėtrą.
„Kinijos automobilių gamintojai sėkmingai optimizavo savo tiekimo grandines ir sumažino gamybos sąnaudas, todėl pasaulio rinkose jie turi didelį pranašumą“, – pažymi Felipe Munoz, ‚JATO Dynamics‘ pasaulinis analitikas.
Iššūkiai Europai ir JAV
Nors Vakarų automobilių gamintojai daug investuoja į elektromobilių gamybą, iššūkių išlieka. Reguliavimo pokyčiai, išmetamųjų teršalų standartai ir pažangių technologijų diegimas padidino vidaus degalų varikliais varomų transporto priemonių kainas, todėl elektromobiliai tapo santykinai patrauklesni.
Vis dėlto šios pastangos yra menkos, palyginti su Kinijos mastu ir veiksmingumu. Munozas aiškina: „Kinijos dominavimas gaminant įperkamus elektromobilius daro spaudimą Vakarų rinkoms diegti naujoves ir mažinti kainas greičiau nei bet kada anksčiau.“
Ką tai reiškia ateičiai
Pasauliui atsisakant iškastinio kuro, Kinijos, kaip elektromobilių gamybos lyderės, vaidmuo greičiausiai augs. Jos gebėjimas siūlyti aukštos kokybės ir įperkamas transporto priemones suteikia jai konkurencinį pranašumą tiek besiformuojančiose, tiek įsitvirtinusiose rinkose.
Europai ir JAV svarbiausia – spartinti inovacijas, mažinti gamybos sąnaudas ir kurti tiekimo grandines, kurios galėtų konkuruoti su Kinijos efektyvumu. Jei neįvyks esminių pokyčių, Kinijos automobilių gamintojai dar kelis dešimtmečius gali dominuoti elektromobilių rinkoje.