Elektromobilių populiarumas Europoje auga, tačiau Baltijos šalyse jų įsigijimo tempai išlieka lėtesni. „Citadele“ banko ir „Lietuvos draudimo“ inicijuota apklausa atskleidžia svarbiausias priežastis, kodėl gyventojai renkasi arba atsisako elektromobilių. Straipsnyje apžvelgiame, kas motyvuoja, kas stabdo, ir kaip šios tendencijos keičiasi.
Ekonominė nauda – pagrindinė motyvacija
Apklausa rodo, kad finansiniai aspektai yra svarbiausi elektromobilio pasirinkimo veiksniai. Valstybės parama ir pigesnis įkrovimas, palyginti su degalais, yra pagrindinės paskatos. Lietuvoje 41 proc. respondentų nurodo, kad valstybės subsidijos yra labai svarbios, o 37 proc. – kad įkrovimas kainuoja žymiai pigiau nei degalai.
- 100 km įkrauti namuose kainuoja apie 3,08 €
- Dyzelinu – 8,27 €
- Benzinu – 9,34 €
Skirtumas – beveik trigubas, EV naudai.
Aukšta kaina ir infrastruktūros trūkumas – kliūtys
Nors paskatos egzistuoja, 54 proc. lietuvių nurodo, kad elektromobiliai tiesiog per brangūs. Panašūs rezultatai ir Latvijoje (53 proc.), Estijoje (47 proc.).
- Trumpa rida vienu įkrovimu (48 proc. lietuvių)
- Neišvystytas įkrovimo tinklas (35 proc.)
- Nėra galimybės įkrauti namuose be papildomos infrastruktūros (22 proc.)
Kartų ir lyčių skirtumai
Tvarumas svarbiausias jaunimui ir moterims. Lietuvoje net 42 proc. 18–25 metų amžiaus respondentų nurodė, kad rinktųsi elektromobilį dėl aplinkosaugos. Tą patį sako 32 proc. moterų, tačiau tik 18 proc. vyrų.
Mitai apie elektromobilius vis dar gyvi
Pasak „Citadele Leasing“ Lietuvos padalinio vadovo Vaidoto Gursko, visuomenės nuomonę vis dar formuoja senosios kartos elektromobilių patirtis: „Technologijos labai pasikeitusios, tačiau dalis gyventojų vis dar remiasi senais įsitikinimais.“
Jis pabrėžia, kad EV plėtrą stabdo ir galimybės įrengti įkrovimo stoteles daugiabučiuose, ypač senos statybos.
Parkavimas, A juostos ir tylus važiavimas – papildomi privalumai
„Lietuvos draudimo“ tyrimas rodo, kad 23 proc. respondentų svarbiausia motyvacija – nemokamas parkavimas mieste. Jauni žmonės taip pat įvertina galimybę važiuoti A juosta bei tylų elektromobilių veikimą.
„Sklandus ir tylus važiavimas ypač svarbus miesto sąlygomis, kur triukšmas ir oro tarša daro tiesioginį poveikį gyventojų gyvenimo kokybei“, – sako Raimondas Geleževičius, „Lietuvos draudimo“ privačių klientų departamento vadovas.
Patikimumas ir mažesnės remonto išlaidos
Vokietijos ADAC duomenys rodo, kad pastarųjų penkerių metų elektromobiliai genda rečiau nei vidaus degimo varikliais varomi automobiliai. Tai reiškia mažiau remonto, mažesnes eksploatacijos išlaidas ir didesnį komfortą.
Subsidijos svarbios vyresnio amžiaus pirkėjams
APVA teikiamos kompensacijos – iki 5000 € už naują EV ir 2500 € už naudotą – daro elektromobilius patrauklesnius platesniam gyventojų ratui, ypač regionuose.
EV populiarumas auga, bet lėtai
„Regitros“ duomenimis, elektromobilių parkas Lietuvoje kasmet auga apie 50 proc., tačiau kaip sako R. Geleževičius, „gyventojai infrastruktūros pagerėjimų vis dar nejaučia, o ekonominis netikrumas mažina norą investuoti“.
Tačiau auganti konkurencija iš JAV ir Azijos, didesnis modelių pasirinkimas ir ilguoju laikotarpiu mažesnė eksploatacijos kaina leidžia manyti, kad tendencija išliks auganti.
Kviečiame diskusijai
O kaip jūs? Ar svarstote įsigyti elektromobilį? Kas labiausiai motyvuoja arba atgraso? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose!