Naujų automobilių kainos Vokietioje kyla sparčiau nei atlyginimai, todėl paprastiems vartotojams įsigyti naują transporto priemonę tampa vis sunkiau. Neseniai Oliverio Wymano ir „Jato Dynamics“ atlikta analizė atskleidžia staigų įperkamumo pokytį visoje Vokietijoje – ir galbūt visoje Europoje.
Naujų automobilių kainos šokteli 40 %, o atlyginimai atsilieka
Nuo 2019 iki 2024 m. vidutinės grynosios metinės pajamos Vokietijoje išaugo nuo maždaug 26 100 EUR iki 32 400 EUR – tai 24 % padidėjimas. Tačiau tuo pačiu laikotarpiu vidutinės naujų automobilių kainos šoktelėjo nuo 30 200 EUR iki 41 800 EUR – tai stulbinantis 40 % padidėjimas.
Tai reiškia, kad 2019 m. žmogui reikėjo 1,16 metų atlyginimo, kad nusipirktų naują automobilį, o 2024 m. tam prireiks 1,29 metų. Tuo tarpu aštuntajame dešimtmetyje naujam automobiliui pakako mažiau nei penkių mėnesių atlyginimo. Akivaizdu, kad įperkamumo skirtumas didėja.
Kodėl nauji automobiliai tampa tokie brangūs?
Naujų automobilių kainas, ypač kompaktiškų ir biudžetinių modelių, didina keli veiksniai:
- Didelis infliacijos lygis
- Didėjančios žaliavų ir energijos kainos
- Griežtesni saugos ir technologijų reglamentai
- Nuolatinės tiekimo grandinės problemos ir lustų trūkumas
- Automobilių gamintojų perėjimas prie elektrifikacijos
- Bazinių modelių ir komplektacijų nutraukimas
Pradinio lygio modelių, tokių kaip „VW Golf“ ir „Fiat Tipo“, kainos dabar yra gerokai didesnės, palyginti su vos prieš kelerius metus.
Ką tai reiškia vartotojams?
Rezultatas aiškus: registruojama mažiau naujų automobilių. Nuo 2019 m. naujai registruojamų transporto priemonių skaičius sumažėjo maždaug 25 %. Tuo tarpu naudotų automobilių rinka sparčiai auga, nes pirkėjai ieško prieinamesnių variantų.
Finansavimas ir lizingas tampa vis labiau paplitę, ypač tarp jaunesnių pirkėjų. Tačiau net ir automobilio eksploatavimas brangsta.
Eksploatavimo išlaidos taip pat auga
Nuo 2020 iki 2024 m. su automobiliais susijusių prekių ir paslaugų kaina šoktelėjo daugiau nei 28 %, viršydama bendrą 19 % infliacijos lygį. Vien draudimo išlaidos išaugo 43,6 %, o degalų kainos – 41,1 %.
Atsarginės dalys, techninės priežiūros ir remonto paslaugos taip pat tapo brangesnės, todėl automobilio nuosavybė tampa vis brangesne priemone.
Ar vis tiek turėtumėte pirkti naują automobilį?
Kainoms pasiekus naujas aukštumas, pirkėjai turi apskaičiuoti ne tik pradinę kainą, bet ir bendras eksploatavimo išlaidas. Daugeliui vartotojų nuoma arba aukštos kokybės naudoto automobilio pasirinkimas gali būti protingesni finansiniai sprendimai.
Ekspertai siūlo palyginti ilgalaikes išlaidas, įskaitant nusidėvėjimą, degalų sąnaudas ir priežiūros išlaidas, prieš įsipareigojant pirkti naują automobilį.
Eksperto įžvalga
„Matome struktūrinius pokyčius“, – sako automobilių rinkos analitikas Jonas Kelleris. „Nauji automobiliai daugeliui tampa prabangos prekėmis. Per ateinančius kelerius metus greičiausiai paaiškės, kuriems prekių ženklams pavyks išlikti prieinamiems.“
Svajonė turėti visiškai naują automobilį daugeliui žmonių vis labiau tampa nepasiekiama. Kol stabilizuosis tiekimo grandinės ir negrįš įperkami modeliai, gali dominuoti naudotų automobilių rinka ir alternatyvūs nuosavybės modeliai. Prieš nuspręsdami pirkti naują automobilį, visada atsižvelkite į visą finansinį vaizdą.