Vienas iš svarbiausių elektromobilių privalumų yra tas, kad, nepaisant šiuo metu didėjančių energijos kainų, juos eksploatuoti yra pigiau nei iškastiniu kuru varomus automobilius, tačiau nuo pardavimo labiausiai atgraso didesnė pirkimo kaina.
Naujų automobilių pirkėjai, kurie renkasi elektrinį modelį, vis tiek moka didelę priemoką už panašaus dydžio benzininį ar dyzelinį automobilį.
Jau seniai tikimasi, kad elektrinių, benzininių ir dyzelinių modelių kainų paritetas taps lūžio tašku elektromobilių pardavimų naudai. Atsižvelgiant į tai, kad elektromobilių eksploatacija yra pigi, daugumai žmonių bus finansiškai nenaudinga rinktis benzininį ar dyzelinį automobilį.
Kainų paritetas taip pat reikš, kad baigsis subsidijų ir dotacijų, kurios šiuo metu skiriamos elektromobilių ir vidaus degimo varikliais varomų automobilių kainų skirtumui sumažinti, taikymas.
Norvegijoje, kur dėl didelės vyriausybės paramos jau egzistuoja kainų paritetas, beveik 80 proc. naujų perkamų automobilių yra elektriniai.
Taigi, kaip bus pasiektas paritetas?
Du pagrindiniai vidaus degimo variklių ir elektromobilių kainų skirtumą lemiantys veiksniai yra su akumuliatoriais ir automobilių gamyba susijusios išlaidos.
Tikėtina, kad elektromobilių sąnaudos sumažės dėl mažėjančių akumuliatorių kainų ir dėl to, kad automobilių gamintojai pereis prie specialiai elektromobiliams sukurtų transporto priemonių platformų, nes tai leidžia paprasčiau surinkti, standartizuoti akumuliatorių blokus ir padidinti gamybos apimtis.
Tuo tarpu benzininių ir dyzelinių automobilių kainos turėtų didėti dėl griežtesnių ES išmetamųjų teršalų normų, todėl visi šie veiksniai kartu padės sumažinti kainų skirtumą.
Tačiau ar elektromobiliai pigo?
Tačiau naujausi įvykiai gali paneigti prielaidą, kad elektromobilių baterijų kaina ir toliau mažės.
Rusijai įsiveržus į Ukrainą, akumuliatorių sąnaudos pradėjo augti, nes pabrango pagrindinės žaliavos. Per kelis mėnesius po to nikelio kainos išaugo maždaug dvigubai, nes Rusija yra svarbi baterijoms skirto nikelio gamintoja – jai tenka apie 15 proc. pasaulinės pasiūlos.
Nikelis yra pagrindinė elektrinių automobilių akumuliatorių sudedamoji dalis, nes jis pasižymi energijos tankiu ir todėl turi įtakos bendram važiavimo nuotoliui.
Nors nuo to laiko nikelio ir kobalto kainos stabilizavosi, gruodžio mėn. agentūra „Bloomberg“ pranešė, kad 2022 m. vidutinės ličio jonų akumuliatorių kainos per metus padidės 7 proc.
Bet koks žaliavų kainų padidėjimas neišvengiamai didins elektromobilių akumuliatorių kainas ir gali pakeisti akumuliatorių kainų mažėjimo tendenciją.
Kokią priemoką mokate už elektromobilius, palyginti su automobiliais su vidaus degalų varikliu?
Įvairiose šalyse priemokos dydis skiriasi, priklausomai nuo automobilių mokesčių tarifo ir vyriausybės siūlomų lengvatų bei dotacijų.
Pavyzdžiui, Airijoje benzininį „Peugeot 208“ su „Allure“ apdaila galima įsigyti už 27 880 EUR, dyzelinis 208 kainuoja nuo 30 280 EUR, o elektrinis automobilis – nuo 34 685 EUR.
Panašiai ir Danijoje. Kainos skirtumas yra didelis; pradinio lygio 208 benzininis modelis kainuoja nuo 189 990 DKK (25 537 EUR), o elektrinės versijos kaina prasideda nuo 289 990 DKK (38 978 EUR).
Nyderlanduose „Active“ klasės 208 benzininio modelio kaina prasideda nuo 23 210 eurų, dyzelinio – nuo 28 370 eurų, o elektrinio modelio – nuo 32 250 eurų.
Tačiau norint atlikti išsamų palyginimą, reikia atsižvelgti į benzininio ir elektrinio automobilio eksploatavimo išlaidas.
Lyginant baterijomis varomo elektromobilio (Volkswagen ID.3) ir benzinu varomo automobilio (Volkswagen Golf) degalų sąnaudas, atsižvelgiant į vairuotojo, kuris per metus nuvažiuoja 18 000 km, išlaidas, elektromobilio degalai per metus kainuoja 710 EUR, o benzino – 1 677 EUR.
Taigi, maitinti ICE automobilį yra daugiau nei dvigubai brangiau nei EV – tai buvo pagrįsta benzinu, kurio litro kaina yra 1,694 EUR, o sąnaudos – 5,5 l/100 km.
Elektros energijos kaina – 25,28 ct už KWh, o suvartojimas – 15,6 kWh. Elektromobilių savininkai, besinaudojantys naktiniu tarifu arba elektros energijos tarifu su nuolaida, galėtų sutaupyti dar daugiau.
Kaip toli yra kainų paritetas?
Ženklus elektromobilių pirkimo kainos padidėjimas gali pakenkti ambicingiems ES elektromobilių planams, nes šie tikslai priklauso nuo to, ar iki antrosios dešimtmečio pusės naujų automobilių pardavimuose dominuos elektromobiliai.
Kainų paritetas reiškia, kad bus nutrauktos vyriausybės mokesčių lengvatos ir subsidijos, kurios šiuo metu taikomos siekiant sumažinti elektromobilių ir iškastiniu kuru varomų automobilių kainų skirtumą.
Ar, esant dabartinei pragyvenimo išlaidų krizei, būtų įmanoma padidinti dotacijas ir paramą, kad būtų dirbtinai padidintas įperkamumas? Būtinybė skatinti elektromobilių pardavimą ilgiau, nei tikimasi, gerokai apkartintų ir taip mažėjančius valstybės išteklius.
Pramonės analitikai prognozuoja, kad kainos didės dar bent metus ar dvejus, todėl tai, kiek padidėjusios akumuliatorių sąnaudos gali sulėtinti perėjimą nuo iškastinio kuro, priklauso nuo to, kaip didelės kainos ir ilgas laukimo laikas sumažins elektromobilių paklausą ir jų patrauklumą.
Viena aišku – elektromobilių kritinis taškas dabar yra toliau, nei buvo planuota.