Kadaise iškylantys priekiniai žibintai buvo futuristinio dizaino ir automobilių naujovių simbolis. Tačiau nuo ko viskas prasidėjo? Šiame straipsnyje gilinamasi į pirmųjų transporto priemonių su išskleidžiamais priekiniais žibintais ištakas, kaip jie formavo automobilių pramonę ir kodėl galiausiai išnyko iš šiuolaikinių kelių.
Iššokančių priekinių žibintų ištakos
Pirmasis žinomas automobilis su iškylančiais priekiniais žibintais buvo 1936 m. amerikietiškas prabangus automobilis „Cord 810”, kuris nustatė naujus dizaino standartus. Koncepcija buvo revoliucinė: priekiniai žibintai galėjo įlįsti į automobilio kėbulą, taip sumažinant pasipriešinimą ir pagerinant estetinį vaizdą.
Iššokantys priekiniai žibintai buvo reti iki 1960-ųjų, kai tokią idėją ėmė naudoti tokie gamintojai kaip „Lotus”, „Porsche” ir „Chevrolet”. XX a. aštuntajame ir devintajame dešimtmetyje jie tapo kultiniais, ypač tokiuose sportiniuose automobiliuose kaip „Mazda MX-5 Miata”, „Toyota MR2” ir „Ferrari Testarossa”.

Kodėl iššokantys priekiniai žibintai tapo tokie populiarūs
- Dizaino laisvė: Jie leido sukurti aptakesnius automobilių priekinius stiklus, nesumažinant apšvietimo.
- Aerodinamika: Uždaryti priekiniai žibintai pagerino oro srautą ir degalų naudojimo efektyvumą.
- Stiliaus veiksnys: Judančios dalys suteikdavo automobiliui dramatiškumo ir unikalumo.
Automobilių dizaineriams iššokantys priekiniai žibintai buvo ir stiliaus triukas, ir techninis sprendimas, kad būtų laikomasi įvairiose šalyse galiojančių žibintų aukščio reikalavimų.

Ikoniški automobiliai, kuriuose buvo naudojami iššokantys priekiniai žibintai
- 1936 Cord 810
- Chevrolet Corvette C3
- Ferrari 308 GTS
- Lamborghini Countach
- Mazda MX-5 Miata (NA)
- Toyota Supra (MK3)
Šios transporto priemonės dabar yra automobilių istorijos dalis ir dažnai eksponuojamos automobilių parodose visoje Europoje, taip pat ir Lietuvoje.
Iššokančių priekinių žibintų nykimas
2000-ųjų pradžioje dėl griežtesnių pėsčiųjų saugos taisyklių iškylančiosios priekinės šviesos tapo atsakomybe. Išsikišę mechanizmai kėlė didesnę riziką susižeisti eismo įvykio metu. Be to, didėjančios gamybos ir priežiūros sąnaudos privertė gamintojus pradėti naudoti stacionarius, aptakesnius LED žibintus.
Ši taisyklė taikoma Europos Sąjungoje. Lietuvos taisyklės gali skirtis, tačiau jos atitinka panašias ES nustatytas saugos tendencijas.

Ekspertų įžvalgos: Ką sako dizaineriai
„Iššokantys priekiniai žibintai įkūnijo XX a. automobilių dizaino optimizmą, – sako automobilių dizaino istorikas Markusas Halderis. „Tačiau saugumas ir efektyvumas sunaikino jų žavesį.”
Nors iššokantys priekiniai žibintai nebenaudojami naujuose automobiliuose, jie tebėra mėgstama klasikinių automobilių entuziastų keistenybė Lietuvoje ir už jos ribų.
Išvada
Iššokantys priekiniai žibintai tapo nepamirštamu automobilių dizaino etapu. Nors dėl saugos įstatymų jų nebeliko, jie tebėra nostalgiškas naujovių simbolis. Jei jums pasiseks, Lietuvos keliuose vis dar galite išvysti mirksintį žibintą.
Ar realiame gyvenime esate susidūrę su automobiliu su iššokančiais žibintais? Praneškite mums toliau!