Vokietijos automobilių gamintojai BMW, Mercedes-Benz ir „Volkswagen“ kreipėsi į JAV vyriausybę, siekdami muitų lengvatų mainais į naujas investicijas Amerikoje. Šis žingsnis gali smarkiai paveikti elektromobilių gamybos planus ir prekybinius ryšius tarp JAV ir ES.
Kodėl vokiečių gamintojai daro spaudimą JAV?
Kaip praneša „Reuters“, Vokietijos gamintojai baiminasi, kad planuojami JAV tarifai Kinijos elektromobiliams gali neigiamai paveikti ir ES produkciją. Jie siūlo kompromisą – tolesnes investicijas JAV gamyklose mainais į tarifų sumažinimą ar išimtis.
„Esame pasiruošę plėsti gamybą JAV, bet būtina sąžininga prekybos aplinka“, – teigia vienas Vokietijos pramonės atstovas.
Ką praras BMW, Mercedes ir VW, jei derybos žlugs?
Šie trys gamintojai jau turi gamyklas JAV teritorijoje:
- BMW: gamina visureigius Spartanburge, Pietų Karolinoje.
- Mercedes-Benz: gamina elektromobilius ir SUV Alabamoje.
- Volkswagen: surenka ID.4 elektromobilį Chattanooga mieste, Tenesyje.
Naujų tarifų įvedimas galėtų paveikti jų eksportą, pelningumą ir netgi privesti prie darbo vietų mažinimo ar gamybos perkėlimo.
ES pozicija ir Lietuvos vaidmuo
Europos Komisija atidžiai seka situaciją. Nors tai labiausiai liečia Vokietiją, net ir mažesnės ES šalys, tokios kaip Lietuva, gali pajusti netiesioginį poveikį. Lietuvos logistikos įmonės per Klaipėdos uostą eksportuoja tūkstančius vokiškų automobilių, todėl bet kokie pokyčiai gamyboje atsilieps ir mūsų rinkai.
Ar JAV priims šį pasiūlymą?
Kol kas oficialaus JAV atsakymo nėra, bet analitikai spėja, kad Bideno administracijai galėtų būti patrauklu pritraukti papildomų investicijų į elektromobilių gamybą. Visgi kritikai įspėja, kad toks sandoris gali sukurti precedento pavojų.
„Tai miglina ribas tarp prekybos politikos ir investicinės diplomatijos“, – teigia prof. Markusas Heidlerin iš Kelno universiteto.
Kas tai reiškia Lietuvos vairuotojams?
Jei derybos bus sėkmingos, Lietuvos rinkoje gali išlikti dabartinis premium klasės vokiškų automobilių prieinamumas. Tačiau jei ES automobiliams bus taikomi JAV muitai – gali kilti kainos arba sumažėti tiekimas.
Ypač tai gali paveikti populiarius naudotus modelius, kaip BMW X5 ar Mercedes GLE, kurie dažnai atkeliauja iš JAV gamyklų per Vokietiją į Lietuvą.
Perspektyva: ką turėtume stebėti?
Lietuvos vairuotojai, prekybininkai ir vežėjai turėtų atkreipti dėmesį, ar artimiausiais mėnesiais keisis automobilių kainos, modelių prieinamumas ir pristatymo terminai. Nors tai atrodo kaip pasaulinės politikos klausimas, realius pokyčius galime pajusti ir vietos automobilių turguje.
Kaip manote jūs? Ar tokie susitarimai naudingi Lietuvai? Palikite komentarą apačioje!