Stabdžių skystis yra vienas iš labiausiai nepastebimų, tačiau gyvybiškai svarbių jūsų automobilio saugos sistemos komponentų. Nors gali atrodyti, kad tai skystis, kurį reikia „įpilti ir pamiršti“, jo nepaisymas gali sukelti pavojingų pasekmių. Šiame straipsnyje paaiškiname, kodėl svarbu stabdžių skystį keisti kas dvejus metus – net jei jūsų automobilis nėra dažnai vairuojamas.
Paslėptas pavojus: stabdžių skystis sugeria drėgmę
Stabdžių skystis yra higroskopinis, tai reiškia, kad jis sugeria drėgmę iš oro – net ir sandarioje sistemoje. Vos po dvejų metų jame gali būti iki 3 % vandens, o tai žymiai sumažina jo virimo temperatūrą.
Kodėl tai pavojinga?
- Garų kamščių rizika: Drėgmė sumažina virimo temperatūrą, todėl skystis užverda intensyvaus stabdymo metu. Dėl to susidaro garų burbuliukai, kurie sumažina slėgį ir stabdymo gebėjimą.
- Vidinė korozija: Drėgmė sukelia rūdijimą stabdžių linijose, suportuose ir pagrindiniuose cilindruose.
- Sistemos gedimas: ABS ir ESP sistemoms reikalingas didelis skysčio grynumas. Drėgmė gali sukelti gedimus.
Kas nutinka, jei jo nepakeičiate?
- Minkštas arba kempinėtas stabdžių pedalas
- Sumažėjęs stabdymo efektyvumas, ypač avarinio stabdymo metu
- Padidėjęs stabdžių komponentų susidėvėjimas
- Brangus remontas dėl užstrigusių suportų ar pažeistų hidraulinių dalių
Rekomenduojamas keitimo intervalas
Dauguma gamintojų, įskaitant BMW, „Toyota“, „Volkswagen“ ir „Audi“, rekomenduoja stabdžių skystį keisti kas 2 metus. Net ir automobiliuose su maža rida skystis laikui bėgant vis tiek blogėja dėl drėgmės sugėrimo.
Stabdžių skysčio tipai
Tipas | Sausa virimo temperatūra | Higroskopinis | Suderinamumas |
---|---|---|---|
DOT 3 | ~205 °C | Taip | DOT 3 |
DOT 4 | ~230 °C | Taip | DOT 3 / DOT 4 |
DOT 5 | ~260 °C | Ne (silikonas) | Nesuderinama su DOT 3/4 |
DOT 5.1 | ~260 °C | Taip | DOT 3 / DOT 4 |
DOT 5.1 dažnai naudojamas sportinėse arba didelės apkrovos transporto priemonėse, o DOT 5 (silikono pagrindu) skirtas kariniam arba specialios paskirties naudojimui ir netinka daugumai civilinių automobilių.
Kaip patikrinti, ar stabdžių skystis pasenęs
- Spalva: Naujas skystis yra skaidrus arba gelsvas; Senas skystis paruduoja arba pajuoduoja.
- Kvapas: Apdegęs arba aitrus kvapas rodo perkaitimą.
- Stabdžių skysčio testeris: Matuoja drėgmės kiekį (%) ir virimo temperatūrą (°C).
Dažniausios vairuotojų klaidos
- Nesuderinamų stabdžių skysčių maišymas nepatikrinus specifikacijų
- Atidarytų arba senų, jau sugėrusių drėgmę, talpyklų naudojimas
- Tik dalinis skysčio pakeitimas
- Oro išleidimo proceso praleidimas, paliekant orą stabdžių linijose
- Darant prielaidą, kad sistema veikia gerai, nes „stabdžiai vis dar veikia“
Kada anksčiau keisti stabdžių skystį
- Po stipraus stabdymo, pvz., važiuojant kalnuose ar trasoje
- Po stabdžių sistemos remonto (žarnos, suportai ir kt.)
- Jei pastebite nuotėkių, kempinės pedalą arba sumažėjusį našumą
- Prieš ilgas keliones ar transporto priemonės apžiūrą
Kaip keičiamas stabdžių skystis?
- Senas skystis išleidžiamas (rankiniu būdu arba naudojant slėgio įtaisą)
- Sistema papildoma tinkamu skysčiu (pagal dangtelio etiketę)
- Visi keturi stabdžių suportai išleidžiami orui pašalinti
- Patikrinama pedalo slėgio ir išbandoma sistema
Maža investicija, kuri gali išgelbėti jūsų gyvybę
Stabdžių skysčio keitimas kas dvejus metus yra nebrangi, tačiau labai svarbi priežiūros užduotis. Tai padeda užtikrinti patikimą stabdymą, palaiko ABS ir ESP sistemų veikimą ir apsaugo nuo brangių gedimų. Nesvarbu, ar vairuojate elektrinę, ar tradicinę transporto priemonę, stabdžių skysčio priežiūros nereikėtų ignoruoti.
Ar pastaruoju metu tikrinote stabdžių skystį? Papasakokite apie savo patirtį komentaruose ir pasidalykite ja su kitais vairuotojais!