Transporto rinkos statistikos ir analizės duomenimis, 2024 m. trečiąjį ketvirtį Lietuvoje užregistruota daugiausia transporto priemonių Baltijos regione – 8 002 automobiliai. Nors šis skaičius, palyginti su antruoju ketvirčiu, sumažėjo beveik 12 %, Lietuva išlaikė ryškų pranašumą prieš kaimynines šalis Estiją ir Latviją, kuriose užregistruota atitinkamai 5 660 ir 4 212 transporto priemonių. Citadele lizingo Lietuvos filialo vadovas Vaidotas Gurskas pažymėjo, kad nors pirkėjų aktyvumas Lietuvoje, palyginti su ankstesniais ketvirčiais, išliko gana stabilus, bendroje Europos Sąjungos (ES) rinkoje pastebimi lėtėjimo požymiai.
Lizingas išlieka geriausiu pirkėjų pasirinkimu
Lizingas išlieka populiarus Lietuvos automobilių pirkėjų pasirinkimas: 2024 m. III ketv. 54 proc. naujai įregistruotų transporto priemonių – iš viso 4 312 automobilių – buvo įsigytos pagal lizingo sutartis. Nors tai 12 % mažiau nei II ketvirtį, pirkėjų aktyvumas iš esmės išlieka teigiamas. A. Gurskas paaiškino, kad Lietuvoje transporto priemonių registravimas paprastai pasiekia aukščiausią tašką pavasarį, o vasarą šiek tiek sumažėja.
„Šis trečiasis ketvirtis buvo šiek tiek aktyvesnis nei tas pats laikotarpis pernai – nuo liepos iki rugsėjo registravimas padidėjo 4 %. Tikėtina, kad mažesnės EURIBOR palūkanų normos paskatino reikšmingesnius pirkimus, įskaitant ir transporto priemonių. Be to, gerėjančios Lietuvos gyventojų finansinės sąlygos, kai nuo 2023 m. sausio mėn. ne maisto produktų vartojimas išaugo 6 %, atspindi didėjančias disponuojamąsias pajamas. Didėjant darbo užmokesčiui ir numatant bazinių palūkanų normų mažinimą, tikimės, kad kitais metais Lietuvoje toliau atsigaus perkamoji galia, o tai skatins vidaus vartojimą“, – sakė A. Gurskas.
Vilniuje transporto priemonių registravimas buvo didžiausias – šiame mieste buvo įregistruota 61 % visų naujų transporto priemonių ir tai atitiko praėjusių metų rodiklius. Liepos-rugsėjo mėnesiais daugiausia automobilių buvo įregistruota „Toyota“, „Škoda“ ir „Volkswagen“ markių automobilių – atitinkamai 21 %, 15 % ir 11 % visų naujų registracijų.
Europos automobilių rinka susiduria su iššūkiais
Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) pranešė, kad trečiąjį ketvirtį visoje ES buvo užregistruota 2,3 mln. transporto priemonių, t. y. 8 proc. mažiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. Daugiausia automobilių įregistruota Vokietijoje, Prancūzijoje ir Italijoje. Populiariausi išliko benzininiai ir hibridiniai automobiliai, kurių įregistruota atitinkamai 737 000 ir 739 000. Tačiau, nors hibridinių automobilių registravimas išaugo 15 %, benzininių automobilių registravimas liepos-rugsėjo mėn. laikotarpiu, palyginti su praėjusiais metais, sumažėjo 14 %.
Hibridinių automobilių registravimas gerokai išaugo Baltijos šalyse – 19 %, palyginti su 2023 m. III ketvirčiu. Regione pirmavo Lietuva, kurioje įregistruota daugiau kaip 3 500 hibridinių automobilių, po jos sekė Estija ir Latvija, kuriose atitinkamai įregistruota 2 600 ir 1 500 hibridinių automobilių. Tuo tarpu benzinu varomų automobilių registravimas, palyginti su praėjusiais metais, smarkiai sumažėjo: Lietuvoje – 18 %, Estijoje – 28 %, o Latvijoje – 29 %.
Gurskas atkreipė dėmesį, kad ES automobilių rinka susiduria ne tik su ekonominiais sunkumais, bet ir su sunkumais, nes mažėjanti naujų transporto priemonių paklausa kelia didelę gamybos riziką Europos automobilių gamintojams.
„Europos automobilių gamintojai susiduria su mažesne nei tikėtasi naujų transporto priemonių paklausa, ypač elektrinių modelių. Tokia padėtis privertė didžiuosius gamintojus, tokius kaip „Volkswagen“ ir „Renault“, apsvarstyti galimybę uždaryti gamyklas. Be to, Europos rinką dar labiau spaudžia Kinijos konkurencija. Nepaisant didelių ES muitų Kinijoje pagamintoms elektrinėms transporto priemonėms, Azijos gamintojai yra pasiryžę įsitvirtinti Europoje, o kai kurie net planuoja atidaryti vietines gamyklas“, – aiškino A. Gurskas.
Naujai pagamintų elektrinių transporto priemonių rinkos dalis ES sumažėjo iki 13,1 %, t. y. 5,8 % mažiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai.