Šiuolaikinės transporto priemonės vis dažniau projektuojamos be tradicinių rūko žibintų. Tobulėjant LED technologijoms ir adaptyviajam apšvietimui tampant norma, automobilių gamintojai iš naujo svarsto, ar reikia šios seniai naudojamos funkcijos. Štai ką Lietuvos vairuotojai turi žinoti apie šią tendenciją ir jos pasekmes.
Perėjimas nuo tradicinių rūko žibintų
Dešimtmečius rūko žibintai buvo įprastas automobilių saugos elementas, ypač tokiuose regionuose kaip Lietuva, kur dažnai būna rūkas. Tačiau naujesni modeliai, ypač nuo 2024 m., iš gamybos linijų išvažiuoja be jų. Kodėl?
Dėl pažangos automobilių apšvietimo srityje, ypač dėl plačiai paplitusių LED sistemų ir adaptyviųjų šviesų technologijų, tradiciniai rūko žibintai tapo mažiau reikalingi. Šie modernūs priekiniai žibintai gali automatiškai prisitaikyti prie oro ir kelio sąlygų, pagerindami matomumą be papildomų šviesos šaltinių.
Kaip adaptyvusis apšvietimas pakeičia rūko žibintus
Pagrindinė priežastis, dėl kurios atsisakoma rūko žibintų, yra adaptyviųjų tolimųjų šviesų (ADB) technologija. ADB sistemose naudojamos kameros ir jutikliai, kuriais nustatomas priešpriešinis eismas ir reguliuojamas šviesos srautas, kad būtų išvengta akinimo ir išlaikytas optimalus kelio apšvietimas.
- Geresnis matomumas rūke, lietuje ir sniege, nesukeliantis akinimo
- Automatinis šviesos srauto reguliavimas realiuoju laiku
- Didesnis energijos vartojimo efektyvumas, palyginti su tradiciniais halogeniniais rūko žibintais
Ekspertų teigimu, ADB technologija atitinka arba viršija tradicinių rūko žibintų charakteristikas, todėl daugelyje naujų automobilių jie tampa nebereikalingi.
Ką tai reiškia Lietuvos vairuotojams
Lietuvoje rudenį ir žiemą daugelis vairuotojų pasikliauja rūko žibintais. Nors rūko žibintų nebuvimas gali atrodyti kaip prastesnė savybė, svarbu pažymėti, kad ADB sistemas turinčios transporto priemonės dažnai apskritai pasižymi geresnėmis apšvietimo savybėmis.
Be to, Lietuvos Kelių eismo taisyklės nereikalauja naudoti rūko žibintų, jei transporto priemonės pagrindinės apšvietimo sistemos užtikrina saugų matomumą. Vis dėlto vairuotojai per techninę apžiūrą turėtų patikrinti, ar jų automobilio apšvietimo sistema atitinka reikalavimus.
Ekspertų nuomonės apie tendenciją
„Tradiciniai rūko žibintai turėjo savo vietą, tačiau šiandien adaptyviosios LED sistemos yra išmanesnės, saugesnės ir efektyvesnės“, – sako automobilių apšvietimo inžinierius Danielis Mileris. „Vairuotojams suteikiamas geresnis matomumas, tačiau nereikia sudėtingai valdyti kelių šviesos režimų.“
Tokie transporto priemonių gamintojai kaip „Audi“, BMW ir „Toyota“ pirmauja šioje srityje, integruodami rūko funkcijas tiesiai į tolimųjų šviesų modulius, todėl nebereikia atskirų rūko žibintų.
Ar rūko žibintai visiškai išnyko?
Ne visiškai. Kai kuriuose biudžetiniuose ar senesniuose modeliuose vis dar gali būti rūko žibintai, ypač tose rinkose, kuriose to reikalauja taisyklės ar vartotojų lūkesčiai. Tačiau tendencija Europoje ir už jos ribų rodo, kad jų naudojimas nuolat mažėja.
Apatinė eilutė automobilių pirkėjams
Jei planuojate pirkti naują transporto priemonę Lietuvoje, nenustebkite, jei rūko žibintai nebėra įtraukti į komplektaciją. Vietoj to ieškokite modelių su pažangiais apšvietimo paketais, kurie dažnai užtikrina geresnį matomumą ir saugumą.
Šiuolaikinis apšvietimas tampa daugiau nei patogumu – tai pagrindinė transporto priemonės saugos konstrukcijos dalis.
Ką apie tai manote jūs? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!